Але саме головне моральне випробування виявилося спереду. В Оренбурзі, одержавши листа від Маші, Гринев повинен був зробити вирішальний вибір: солдатський борг вимагав підкоритися рішенню генерала, залишитися в обложеному місті – борг честі вимагало відгукнутися на розпачливий заклик Маші: “ви один у мене заступник; заступитеся за мене бідну”. Гринев-Людина перемогла Гринева-солдата, що присягнули імператриці, – він зважився виїхати з Оренбурга, а потім скористався допомогою Пугачова.
Честь Гринев розуміє як людське достоїнство,
Моральний потенціал героя розкрився під час бунту. Уже в день узяття Білогірської міцності йому кілька разів довелося вибирати між честю й безчестям, а фактично між життям і смертю.
Література – 9 класу. С. Пушкін. ” Капітанська дочка “. Долі героїв і зміст епіграфа “Бережи честь змолоду”.
Честь стала в романі мірою людяності й порядності
Підлість і низькість роблять його закінченим негідником (Швабрин). Історія дає шанс урятуватися навіть у складних випробуваннях тим, хто чесний, людяний і милосердний.
“Капітанська дочка” – це й історичний роман (про селянський бунт під предводительством Пугачова), і сімейна хроніка Гриневых, і роман-біографія Петра Гринева, і роман виховання (історія становлення характеру дворянського “недоука”), і роман-притча (долі героїв – підтвердження моральної тези, що стали епіграфом до роману: “Бережи честь змолоду”).Гринев – свідок і учасник історичних подій. Формування особистості молодого дворянина – це безперервний ланцюг випробувань його честі й людської порядності. Виїхавши з будинку, він раз у раз попадає в ситуації морального вибору. Спочатку вони нічим не відрізняються від тих, що бувають у житті кожної людини (програш ста рублів Зурину, зустріч із вожатим під час бурану, любовний конфлікт).
Він абсолютно не готовий до життя й повинен покладатися тільки на моральне почуття. Наставлянням суворого батька, отриманим перед від’їздом, і обмежився його життєвий досвід