Кожна людина має свій ідеал, не важливо, свідомо чи несвідомо, але вона прагне бути на нього схожим. Але уявлення про моральні ідеали у кожної людини, безумовно, свої.
Моральність – це те, чим живе людська душа, духовний світ людини, те, що вона вважає важливим і суттєвим для себе, принципи, за якими вона живе.
Олександр Сергійович Пушкін – геніальний російський поет і письменник, який залишив нам багатющу творчу і духовну спадщину. Такі люди, які володіють неординарним талантом, народжуються, напевно, раз на тисячоліття. І нам, безперечно,
Один з найбільш значних творів О. С. Пушкіна – його роман у віршах “Євгеній Онєгін”. По-моєму, кажучи про моральні ідеали поета, потрібно спиратися насамперед на нього.
Пушкін ставиться до своїх героїв критично, роблячи тим самим свій роман більш реалістичним, але в романі є образ, який прямо названий Пушкіним “милим ідеалом”, – це Тетяна. Зупинимося докладніше на цьому образі, що зібрав, що втілив у собі всі ті моральні якості, які були так важливі для Пушкіна.
Ось
“Ні красою сестри своєї,
Ні свіжістю її рум’яною
Не привернула б вона очей”.
Не випадково Пушкін не намагається ідеалізувати зовнішність Тетяни, адже вона – ідеал краси духовної.
“Дика, сумна, мовчазна”, вона живе у своєму багатому внутрішньому світі, який сформувався під впливом “течії сільського дозвілля”, оповідань няні, настроїв, які народжувала в її душі сільська природа, романи “їй заміняли все”.
Світлий образ “мрійниці ніжною” – ось пушкінський ідеал. Але слід зазначити, що “мрійниця” – зовсім не означає “дурна і легковажна”. Пушкін звертає увагу на її “бунтівну уяву”, “розум і живу волю” і, звичайно, “серце полум’яне і ніжне”.
Просто вона звикла жити у своєму внутрішньому світі, далекому від реальності, яка часом буває жорстокою.
В душі Тетяни немає поверхневих почуттів. Вона любить глибоко і щиро:
“Тетяна любить не жартома
І віддається безумовно
Любові, як миле дитя”.
“Легковажність пристрастей” Тетяни – свідоцтво глибини почуттів готовності їм довіритися. Порівнявши її почуття з почуттями Ольги, ми розуміємо, наскільки Тетяна вище у своїй здатності любити. Навіть пристрасть, яка запалилася в Онєгіні до кінця роману, здається нам “дрібним почуттям”. Пушкіну дорогий цей образ:
“…в милій простоті
Вона не відає обману…”.
Духовна чистота – ось що важливо для Пушкіна. Істинно моральним може бути лише чиста душею людина.
В останньому поясненні з Онєгіним Тетяна відмовляє йому. Але ж ми бачимо, що почуття в ній не згасли, вона не здатна забути людину, яку одного разу полюбила (на відміну від Ольги, яка скоро забула Ленського):
“Я вас люблю (до чого лукавити?),
Але я іншому віддана;
Я буду вік йому вірна”.
Тетяна не може залишити і зрадити свого нинішнього чоловіка. І справа тут зовсім не в боязні думки світу (воно їй байдуже). Справа в тому, що вона не може порушити свої моральні принципи і піти на зраду, змусивши страждати свого чоловіка. Тому вона залишається вірна своєму обов’язку перед чоловіком.
“Тетяна – руська душею” – ось ще одна деталь, яка істотно доповнює моральний портрет пушкінського ідеалу.
Тетяна близька до народу, і для Пушкіна це важливо. Народні образи часто зустрічалися в його творчості; досить згадати “Капітанську дочку”, епіграф до якої знайомий кожному. “Бережи честь змолоду” – ще один штрих до морального ідеалу Пушкіна.
Істинно моральна людина, на думку Пушкіна, завжди повинна відчувати свій зв’язок з народом.
Звичайно, не можна вичерпати моральні ідеали Пушкіна, розглядаючи лише один твір. Але це і є ті основні риси моральних ідеалів Пушкіна, які пройшли через усю його творчість. На цю тему можна говорити нескінченно, згадуючи лірику, поеми, казки, романи.
Пушкін невичерпний, і хотілося б, щоб ми “виховували в собі людину”, саме читаючи Пушкіна.