Матеріал уроку. Льюїс Керрол “Пригоди Аліси в Дивокраї” (уривки з повісті). “Білий кролик”.
Мета. Коротко ознайомити учнів з цікавими фактами про письменника, історією створення повісті-казки “Аліса в Дивокраї”. Розкрити особливості поведінки героїні, звернути увагу’ на чудовий період в житті кожної людини – дитинство.
Удосконалювати читацькі навички, вміння відповідати на питання за змістом тексту. Розвивати усне мовлення, уяву, образне мислення. Виховувати бажання фантазувати.
Обладнання. Портрет Льюїса
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань.
Вправа “Мозковий штурм”.
– Що таке повість? (Це жанр прози. Обсяг повісті не визначений. У ній відтворюється природний плин життя. У сюжеті зазвичай немає інтриги, події відбуваються навколо одного головного героя, який розкривається в ряді епізодів.)
– Що таке казка? (Це вигадана історія із (як правило) щасливим кінцем і обов’язково перемогою добра над злом.)
– А що таке повість-казка? (Повість-казка створює вигадані світи, але при цьому дає можливість знайомитися
– Що таке фантастика? (Від грецького – здатність уявляти. Образи, уявлення, створені думкою людини, вигадка.)
III. Оголошення теми і завдань уроку.
Пригоди Аліси в Дивокраї – це повість-казка, автором якої є Льюїс Керрол. Справжнє ім’я Льюїса Керрола – Чарлз Латвідж Доджсон. Ми прочитаємо уривки з цієї книжки, ознайомимося з головною героїнею Алісою.
До речі, саме завдяки цій книжці ім’я Аліса стало популярним в багатьох країнах світу.
IV. Мовна розминка.
Роз’єднайте слова і прочитайте цікаву інформацію про автора.
Народився27січня1832рокууневеличкомуселіДарсбері. Майбутнійписьменникбувнайстаршимсиномскромногосвященика. Родниабулавеликою. УЧарлзабулосемеросестерітроєбратів.
Батьковсілякосприяврозвиткусвоїхдітей. Навідмінувідбагатьоханглійців, віндозволявдітямпридумуватинайрізноманітнішіігриівеселі витівки.
Вже в 11 років показав себе неабияким вигадником. У себе в саду з допомогою батьків побудував іграшкову залізницю – одну з перших в історії. Вона мала кілька станцій з буфетами, де пригощали бутербродами і тістечками, а пасажири отримували справжні квитки.
V. Робота над темою уроку.
1. Читання вчителем першого уривка “Білий Кролик”.
– Чи зацікавилися ви книжкою?
– Чи снилися вам коли-небудь фантастичні сни?
– Що таке сон? (Фізіологічний стан людини. Це, насамперед, відпочинок. Сон – це найпрекрасніший дар, який був даний нам від народження. Адже тільки уві сні ми можемо реалізувати свої найпотаємніші і найчудовіші бажання.)
2. Словникова робота.
> Тлумачення значень слів.
Камізелька – те саме, що безрукавка; жилетка.
Дрижаки – часте здригання, тремтіння тіла від холоду, страху, хворобливого стану.
Мегера – зла, сварлива жінка.
> Тлумачення словосполучень.
– З’єднайте словосполучення і їх значення.
Мов ошпарений – | – дуже міцно. |
Як у Бога за пазухою – | – надзвичайно гарний. |
Без задніх ніг – | – дуже збуджений. |
Дивитися не надивитися – | – в найкращих умовах |
– Які з цих словосполучень є фразеологізмами?
3. Самостійне читання тексту учнями (мовчки).
– Якою ви уявляєте Алісу?
– Які фантастичні моменти є у цій частині тексту?
– А що є реального?
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Знайдіть опис Кролика.
– Яку чудасію мав Кролик?
– Чим був занепокоєний Кролик?
– Якою ви уявляєте Чирвову Королеву?
– Прочитайте епізод, де про неї говориться.
– Розгляньте малюнок. Як ви думаєте: де опинилася Аліса?
5. Вправи на вдосконалення читацьких навичок.
> Гра “Хто швидше”.
– Відшукайте речення, в яких є такі слова: не обійтися, зупинився, носовичок, наснимся, закортіло, колодязь, краватка, схотілася, предивний (два речення).
> Вправа “Продовж речення”.
“Але вона не ушкодилася…” “Не нора, а якийсь…”
“Тож неборака…”
“Адже без лапок…” “Нарешті жахливе…” “Якщо вже Кролик при…”
VI. Підсумок уроку.
1. Хвилинка-цікавинка.
– Як ви гадаєте, ім’я Аліса вигадане автором? (Роздуми дітей.)
– Колись давно, коли ваших прабабусь ще не було на світі, жила собі в Англії дівчинка Аліса Ліддел. Вона мала тата, маму, двох сестричок і кицьку Діну. А ще вона мала гувернантку, яка мешкала в їх домі і навчала дітей гарних манер.
Аліса була дівчинкою чемною, добре вчилася, але не дуже любила сидіти на одному місці. Її цікавило геть усе на світі. Їй пощастило мати такого друга як пан Чарлі, який на той час вже був професором Оксфордського університету і другом Алісиного тата.
Розплутайте нитки і прочитайте, що говорила Алісина гувернантка, коли пан Чарлі починав гратися з дівчатками.
– Як ви думаєте, чому вона так говорила?
2. Робота з плакатами.
– Прочитайте, як писали про сон поети. Чи згідні ви з ними?
– Щасливий, хто сни має милі! (Леся Українка.)
– Волохатий, фіолетовий,
Сон і справді ніби спить. (Максим Рильський.)
– В тілі сон розливсь незримо
І кудись летить душа. (Надія Красоткіна.)
– Як ви думаєте, коли сни наймиліші? (В дитинстві; коли відбулася якась цікава пригода; коли людина лягала спати з гарним настроєм…)
VII. Домашнє завдання.
Читати і переказувати текст “Білий Кролик”.
Намалювати, якою ви уявляєте Алісу.