Повість Н. М. Карамзина “Бідна Ліза” як приклад сентиментального добутку

1. Літературний напрямок “сентименталізм”. 2. Особливості сюжету добутку. 3. Образ головної героїні.

4. Образ “лиходія” ераста. У літературі другої половини XVIII – почала XIX століть був дуже популярно літературний напрямок “сентименталізм”.

Назва виникла від французького слова “sentiment”, що в перекладі означає “почуття, чутливість”. Сентименталізм призивав звернути увагу на почуття, переживання, емоції людини, тобто особливу важливість здобував внутрішній мир. Повість Н. М. Карамзина “Бідна Ліза” – це

яскравий приклад сентиментального добутку. Сюжет повести дуже простий.

Волею долі зустрічаються розпещений дворянин і молода наївна селянська дівчина.

Вона закохується в нього й стає жертвою свого почуття. Образ головної героїні Лізи вражає своєю чистотою, щирістю. Селянська дівчина більше схожа на казкову героїню У ній немає нічого буденного, повсякденного, вульгарного.

Натура Лізи піднесена й прекрасна, незважаючи на те що життя дівчини казкової не назвеш. Ліза рано втратилася батька, живе разом зі старою матір’ю. Дівчині доводиться багато працювати.

Але вона не нарікає на долю Ліза показана

автором як ідеал, позбавлений яких-небудь недоліків. Їй не властива тяга до наживи, матеріальні цінності не мають для неї якогось значення. Ліза більше схожа на чутливу панянку, що виросла в атмосфері ледарства, з дитинства оточену турботою й увагою.

Подібна тенденція була характерна для сентиментальних добутків. Головна героїня не може сприйматися читачем грубої, приземленої, прагматичной. Вона повинна бути відірваної від миру вульгарності, бруду, лицемірства, повинна виявляти собою зразок височини, чистоти, поетичності У повісті Карамзина Ліза стає іграшкою в руках свого коханого. ераст – це типовий молодий джигун, що звик одержувати те, що вважає потрібним.

Парубок розпещений, егоїстичний.

Відсутність морального початку приводить до того, що він не розуміє палкої й жагучої натури Лізи. Почуття ераста викликають сумніву. Він звик жити, думаючи тільки про себе й свої бажання ерасту не дано було побачити красу внутрішнього миру дівчини, адже Ліза розумна, добра.

Але достоїнства селянки нічого не коштують в очах пересиченого дворянина.

Ераст, на відміну від Лізи, ніколи не знав позбавлень. Йому не потрібно було піклуватися про хліб насущне, все життя його – це суцільне свято. І любов він споконвічно вважає грою, здатної прикрасити кілька днів життя. ераст не може бути вірним, його прихильність до Лізи всього лише ілюзія А Ліза глибоко переживає трагедію. Показово, що коли молодий дворянин спокусив дівчину, гримнув грім, блиснула блискавка.

Знамення природи передвіщає лихо. І Ліза почуває, що за доконане їй прийде заплатити найстрашнішою ціною. Дівчина не помилилася. Пройшло зовсім небагато часу, і ераст охолонув Клизе.

Тепер він забув про неї.

Для дівчини це стало страшним ударом. Повість Карамзина “Бідна Ліза” була дуже улюблена читачами не тільки через цікавість сюжету, що розповідав про гарну історію любові. Читачі високо оцінили майстерність письменника, що зумів правдиво і яскраво показати внутрішній мир закоханої дівчини Почуття, переживання, емоції головної героїні не можуть залишити байдужим.

Парадоксально, але молодий дворянин ераст не сприймається повною мірою як негативний герой.

Після самогубства Лізи ераст роздавлений горем, уважає себе вбивцею й тужить за нею все своє життя. ераст не став нещасним, за свій учинок він поніс суворе покарання. Письменник ставиться до свого героя об’єктивно. Він визнає, що молодий дворянин має добре серце й розумом.

Але, на жаль, це не дає права вважати ераста гарною людиною Карамзин говорить: “Тепер читач повинен знати, що цих парубків, цей ераст був досить багатий дворянин, з неабияким розумом і добрим серцем, добрим від природи, але слабким і вітряним. Він вів неуважне життя, думав тільки про своє задоволення, шукав його у світських забавах, але часто не знаходив: нудьгував і нарікав на долю свою”. Немудро, що при подібному відношенні до життя любов не стало для парубка чимсь заслуживающим уваги. ераст мрійливий. “Він читивал романи, ідилії, мав досить живу уяву й часто переселявся подумки в ті часи (колишні або не колишні), у які, якщо вірити віршотворцям, всі люди безтурботно гуляли по лугах, купалися в чистих джерелах, цілувалися, як горлиці, відпочивали під трояндами й миртами й у щасливому ледарстві всі дні свої проводжали.

Йому здавалося, що він знайшов у Лізі те, чого серце його давно шукало”. Що можна сказати про ерасте, якщо проаналізувати характеристику Карамзина? ераст витає в хмарах. Вигадані історії важливіше для нього, чим теперішнє життя.

Тому йому все бистро знудило, навіть любов настільки прекрасних дівчин Адже реальне життя завжди здається мрійникові менш ярками й цікавої, чим життя придумана. ераст вирішує відправитися у військовий похід. Він уважає, що ця подія додасть зміст його життя, що він відчує свою значимість. Але, на жаль, слабохарактерний дворянин під час військового походу тільки програв у карти весь свій стан.

Мрії натрапили на жорстоку дійсність. Легковажний ераст не здатний на серйозні вчинки, розваги для нього важливіше всього. Він вирішує вигідно женитися, щоб знову знайти бажане матеріальне благополуччя ераст при цьому зовсім не думає про почуття Лізи.

Навіщо йому бідна селянка, якщо перед ним устало питання матеріальної користі.

Ліза кидається в ставок, самогубство стає для неї єдино можливим виходом. Страждання любові настільки змучили дівчину, що вона не хоче більше жити Для нас, сучасних читачів, повість Карамзина “Бідна Ліза” здається схожої на казку. Адже в ній немає нічого схожого на реальне життя, крім, мабуть, почуттів головної героїні. Але сентименталізм як літературний напрямок виявився дуже важливий для російської літератури.

Адже письменники, що творять у руслі сентименталізму, показували найтонші відтінки людських переживань.

І ця тенденція надалі одержала свій розвиток. На основі сентиментальних добутків з’явилися інші, більше реалістичні й правдоподібні


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Повість Н. М. Карамзина “Бідна Ліза” як приклад сентиментального добутку