II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 2
Урок 59. ПОРІВНЯННЯ. ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ “ЛІС ВОСЕНИ”
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Олександра Олеся; удосконалювати навички виразного читання віршованих творів; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, знаходити порівняння, робити висновки з прочитаного; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою
Ав-ав-ав
Ив-ив-ив – я квіти полив.
Ви-ви-ви – чорні брови.
Ва-ва-ва – книжка нова.
Ву-ву-ву – вип’ємо каву.
Ув-ув-ув – новину почув.
Ві-ві-ві – здивувались паві.
Ів-ів-ів – льон зацвів.
Во-во-во – намальовано криво.
Ов-ов-ов – накололи дров.
2. Робота над скоромовкою
На стежину, на стіжок
Тихо падає сніжок.
Дружно вийшли ми на ганок,
Ми співаємо пісень:
– Сніже, сніже, добрий ранок,
– Сніже, сніже, добрий день!
А. Камінчук
3. Гра “Хто це? Що це?”
Цікава, захоплююча, ілюстрована… (книжка).
Солодка, запашна,
Весела, мелодійна, задушевна… (музика).
Прудка, маленька, пухнаста, руда… (білка).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах
Учні в групах розказують складені розповіді “Світ очима пролісків” та “Як співає жайворонок”. Найкращу розповідь від кожної групи презентують усьому класу.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– З творчістю якого поета почали знайомитися на попередньому уроці?
– Сьогодні ми продовжимо вивчати твори Олександра Олеся.
– Чому буде присвячений його вірш, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
– Гостя до лісу прийшла –
Фарби з собою несла.
В неї роботи чимало –
Золотом ліс фарбувала,
Сонечко вниз опустила,
І павутинки пустила. (Осінь)
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 61-63). Виразне читання вірша вчителем
– Чи сподобався вам вірш?
– Який настрій він у вас викликав?
2. Словникова робота
1) Довідкове бюро.
Шум – тут: те саме, що піна.
Вколо – навколо, навкруги.
2) Читання слів “луною” за вчителем.
Скошені, похило, тріпоче, осінніми, зайнялися, пройнялися, брехеньки, стрепенувся, неначе.
Фізкультхвилинка
3. Гра “Бджілки”
Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен – у своєму темпі.
– Знайдіть у тексті порівняння. Поміркуйте, навіщо поет використовує такий художній прийом і чому добирає саме такі порівняння.
4. Читання вірша учнями “ланцюжком” за строфами
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
– Що автор говорить про лани і степи?
– Як поет передав полохливість зайця, обережність лиса?
– Яким ви уявляєте собі лиса? зайця?
– Голоси яких пташок почув автор у лісі?
– Що він говорить про спів шпака, скрекотання сороки?
6. Гра “Диктор телебачення”
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
7. Робота за ілюстрацією
– Розгляньте малюнок. Знайдіть рядки вірша, які проілюстрував художник.
8. Гра “Хвиля”
Ведучий задає “тон” і “темп” гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше тощо.
9. Гра “Знайдіть риму”
Лани – … (восени);
Похило – … (мило);
Золоте – … (цвіте);
Вами – … (квітками);
Квітки – … (нагідки);
Зайнялися – … (пройнялися).
10. Читання слів Тамари Коломієць та Грицька Бойка
– Які слова вам допомогли уявити прихід зими?
– Як ви вважаєте, чому обидва автори, змальовуючи зиму, використали слово срібний?
– На чому вони хотіли наголосити?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким віршем ознайомились на сьогоднішньому уроці?
– Хто його автор?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш.