БІГА ЗАЙЧИК-СКАКУНЕЦЬ – ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ

Літературне читання 2 клас – Віра Науменко

З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ

ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 2

ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ

БІГА ЗАЙЧИК-СКАКУНЕЦЬ

Біга зайчик-скакунець,

В затишок тікає.

А зима на помелі1

Зайця доганяє.

Зайчик бачить, що біда, –

Під дубом сховався.

А зима тут снігу – кидь!

Там малий й зостався.

А от білка із дупла

Хвостик виставляє.

А зима в дупло мерщій

Снігу напихає.

А як вгледіла вона горобців на гілці,

Плиг туди – і горобці

В сніговій тарілці.

А уранці, щоб спочить,

На

сосну злетіла,

І в ту ж саму мить сосна

Снігом забіліла…

1 Помело – мітла.

– Відшукай у вірші слова, якими описано дії зими. Якою ти її уявляєш? Чим подібні характери зими й весняної води в прочитаних тобою поезіях?

– Прочитай вірш виразно, передай характер зими.

– Як ти уявляєш картину, змальовану словами горобці в сніговій тарілці?

– Прочитай, як про свою зустріч із зайцем розповів письменник Іван Сенченко.

Я побачив курінь, кущ калини, купину і куріп’ячу хатку під нею. Там було тихо.

Зламані травинки над входом до хатки за ніч узялися інеєм і спускалися, мов якась

мережана запона1.

І я вже звівсь навшпиньки, як враз запона над входом до пташиної хатки заворушилася і крізь мереживо прозирнула біла хутряна смужка.

Я знав, що куріпки були хоч і білі, але мали пір’я, а це було не пір’я, а смух2.

Від здивування я, мабуть, поворухнувся. Бо мережана запона гойднулася дужче, і мені здалося, що на мене дивиться чиєсь око.

Так. На мене дивилося око, велике кругле око, от як тернина завбільшки…

Ми стояли і дивилися один на одного: я на око, а око на мене. В голові у мене був мов туман, і коли його прострелила думка: “Та це ж заєць!” – було вже пізно. Сніжна хатка враз піднялася, і заєць, – він був білий як сніг, – майнув у повітрі задніми ногами.

Слідом за ним фуркнули куріпки.

– Залежно від наголосу слово купина має різні значення.

1 Запона – завіса.

2 Смух – хутро, шерсть.

Купина – кущ; багаторічна рослина зі схиленими квітками й довгим кореневищем.

Купина – горбик на луці чи болоті, порослий травою або мохом.

Яке значення, на твою думку, має це слово в прочитаному тексті?

– Що здивувало оповідача?

– Знайди співзвучні за змістом рядки у вірші “Біга зайчик-скакунець” і в оповіданні Івана Сенченка.




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
БІГА ЗАЙЧИК-СКАКУНЕЦЬ – ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ