УРОК 65
Тема. Контроль навчальних досягнень (письмова робота). Творчість В. Симоненка, А. Малишка, А. Дімарова.
Мета. Вивчити рівень знань, умінь і навичок учнів з вивчених тем; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення учнів; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: таблиця-пам’ятка “Основні вимоги до учнівського твору”.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Підготовка до написання твору.
На дошці – таблиця-пам’ятка “Основні вимоги до учнівського твору”.
Основні вимоги до написання учнівського
1) обирайте тему не найлегшу, а таку, яка вас цікавить і хвилює, визначте обсяг матеріалу, який вона охоплює;
2) продумайте головну думку вашого твору і намагайтесь усе підпорядкувати її розкриттю, доберіть влучний епіграф;
3) складіть план і дотримуйтесь його, пишучи твір;
4) намагайтесь оригінально почати роботу, щоб одразу зацікавити нею читача;
5) стежте за логічною послідовністю у викладі матеріалу;
6) правильно цитуйте, але не переобтяжуйте роботу великими цитатами;
7) намагайтесь писати своїми словами, пам’ятаючи про абзаци;
8) пам’ятайте, що читач мусить відчувати
9) у висновках постарайтесь зробити самостійні узагальнення, пов’язані з сучасністю.
1. Систематизація матеріалу до твору:
– виписування цитат;
– добір лексичного матеріалу;
– самостійне складання плану до твору;
– підготовка усного твору;
– редагування усного твору;
– написання твору на чернетках.
2. Теми до Твору:
– “Пісня його живе в народу, як народ живе в його душі” (за творчістю А. Малишка).
– “Можна все на світі вибирати, сину, –
Вибрати не можна тільки Батьківщину”. (В. Симоненко).
– “Загальнолюдські цінності у поезіях В. Симоненка”.
– “Образ головного героя за повістю А. Дімарова “Блакитна дитина”.
Зразок учнівського твору на тему:
“Можна все на світі вибирати, сину, –
Вибрати не можна тільки Батьківщину”
Серед багатьох митців є такі, “чия творчість стає мовби часткою нашого буття, часткою повітря, яким ми дихаємо, і тих ландшафтів, що нас чарують, і помислів, що ними живем…”. Так писав про Василя Симоненка О. Гончар. Мало часу відвела доля цьому поетові, не давши повністю реалізувати свої здібності.
Але дала час на усвідомлення свого місця у цьому світі, на святу справу активного служіння народові та Україні.
Правдивість – ось особлива ознака таланту Василя Симоненка. Поет постійно відчував на собі тиск тоталітарної машини, але не відступив жодного разу від своїх принципів.
“Лебеді материнства” – одна з найкращих перлин української лірики. Поет знайшов проникливі яскраві образи, щоб передати свою любов до Вітчизни, адже патріотичні почуття – це найсвятіше для людини. Головна думка твору – побажання синові вирости справжньою людиною, вірним сином України.
Де б його не занесли дороги, завжди будуть з ним поруч “очі материнські і білява хата”. Матір і Батьківщина. Це вони дають людині силу і мужність на тернистих життєвих дорогах.
Читаєш зворушливі рядки, і перед тобою виникає, наче з казки, уявна картина: тихе надвечір’я, над колискою схилилась мати, на стіні витанцьовують лебеді… Скільки ніжності, зворушення, любові! Як хочеться батькам побачити свого сина щасливим, щоб тривоги оминали його дім, щоб він виріс відданим сином своєї землі.
Вже давно рядки поезії “Можна все на світі вибирати, сину, – Вибрати не можна тільки Батьківщину” стали крилатими. У них переплелася геніальна простота і глибока мудрість. Цими словами звертався В. Симоненко до своїх сучасників і до майбутніх поколінь.
Нам, молодому поколінню XXI століття, треба вчитися громадянської мужності у поета і патріота Василя Симоненка, а життєвий і творчий шлях вивчати як часточку історії України.
III. Домашнє завдання.
Прочитати за підручником біографію В. Голобородька.