Українська література 6 клас
ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ
Леонід Глібов (1827-1893)
МУХА Й БДЖОЛА
Весною Муха-ледащиця
Майнула у садок
На ряст, на квіти подивиться,
Почуть Зозулин голосок.
От примостилась на красолі1
Та й думає про те,
Що як то гарно жить на волі,
Коли усе цвіте.
Сидить, спесиво поглядає,
Що робиться в садку;
Вітрець тихесенько гойдає,
Мов панночку яку…
Побачила Бджолу близенько:
– Добридень! – каже їй. –
Оддиш хоч трохи, моя ненько,
Сідай отут мерщій.
– Та
Одвітує Бджо. а, –
Вже час до пасіки летіти:
Далеко від села.
Яка погана, – Муха каже, –
На світі доленька твоя:
Раненько встане, пізно ляже…
Мені б отак – змарніла б я,
За тиждень би головоньку схилила
Моє життя, голубко мила, –
Талан як слід:
Чи де бенкет, чи де обід,
Або весіллячко, родини,
Такої гарної години
Ніколи не втеряю я:
І їм, і ласую доволі, –
Не те, що клопоти у полі
І праця бідная твоя!
На річ таку Бджола сказала:
– Нехай воно і так,
Та тільки он що я чувала,
Що Муху зневажає всяк,
Що де ти не
Або до страви доторкнешся, –
Тебе ганяють скрізь:
Непрохана не лізь.
– Стару новинку, – каже Муха, –
Десь довелось тобі почуть!.
Запевне, дурень дурня слуха…
Велике діло – проженуть!
1 Красоля – рослина з розгалуженим стеблом і великими запашними квітками яскравого (переважно жовтогарячого) кольору.
Не можна в двері – я в кватирку
Або пролізу в іншу дірку –
І зась усім!
Нехай ся байка мухам буде,
Щоб не сказали часом люди,
Що надокучив їм.
Зауваж
Назви звірів, птахів, риб, комах у байках і казках пишуть з великої літери, бо це їхні імена.
1. Чий голосок прилетіла почути Муха:
А) Перепілчин; б) Соловейка; в) Зозулин; г) Щиглика?
2. З ким порівнює автор Муху, що сіла на красолі й од вітерця гойдається:
А) з царівною; б) з панночкою; в) з королевою; г) з нареченою?
3. Що сталося б із Мухою, на її ж думку, якби вона працювала, як Бджола:
А) занедужала б; б) втратила б жагу до праці;
В) змарніла б; г) збожеволіла б?
4 Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола? Чи мають вони щось спільне? У чому вони протилежні?
Пригадай з уроків української мови, як називаються слова, що передають протилежні значення.
5. Чи лагідна Муха з Бджолою від початку й до кінця байки? Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою?
6. Як змінюється тон Мушиного голосу під кінець байки? Зімітуй його, звернувши увагу на розділові знаки (три крапки, тире, знаки оклику).
7. Які моменти в байці тобі найбільше сподобалися і чим саме?
8. Чого навчає байка Л. Глібова “Муха й Бджола”?
9. Кому належать останні три рядки байки? Передай цю настанову своїми словами.
10. Розглянь ілюстрацію до байки “Муха й Бджола” і скажи, чи така кольорова гама постала у твоїй уяві під час читання. Якщо ні, то яка? Як ти вважаєш, що в байці впливає на появу саме таких барв?
11. Підготуйся до виразного читання байки за ролями та візьми участь у класному конкурсі на кращого читця.