Українська література 6 клас
КРОКУЄ ОСІНЬ ЗОЛОТА
Леонід Глібов (1827-1893)
ВОВК І КІТ
В село із лісу Вовк забіг…
Не думайте, що в гості, братця1
Ні, в гості Вовк не забіжить;
А він прибіг, щоб де-небудь сховаться:
Проклятий2 люд з собаками настиг3…
І рад би Вовк в які ворота вскочить,
Та лишенько йому: куди не поглядить –
Усюди Вовченька недоленька морочить4,
Хоч сядь та й плач;
Ворота, як на те ж, кругом усі заперті5,
А дуже Вовкові не хочеться умерти
(бо ще він не нажився, бач!),
А гірше од
Коли глядить6 –
На загороді Кіт сидить,
На сонечку мурликає-дрімас.
Підскочив Вовк і до Кота мовляє:
– Котусю-братику! Скажіть мені скоріше,
Хто із хазяїнів отут усіх добріше?
Я хочу попрохать, щоб хто мене сховав
На сей недобріій час. Я б у пригоді став!..
Чи чуєш гомін той? За мною то женуться!..
Котусю-батечку! Куди ж мені поткнуться7?..
– Проси мерщій Степана,
Він добрий чоловік, – Кіт Вовкові сказав.
– Так у його я вкрав барана.
– Ну, так навідайсь8 до Дем’яна.
– Е, і Дем’яна я боюсь:
Як тільки навернусь9,
Він
– Біжи ж, аж ген живе Трохим!
– Трохим? Боюсь зійтися з ним:
З весни ще злий він за ягнятко!
– Погано ж!.. Ну… а чи не прийме Клим?
– Ох, братику! Теля я в його звів!
– Так ти, я бачу, всім тут добре надоїв10 –
Кіт Вовкові сказав,-
Чого ж ти, братику, сюди і забігав?
Ні, наші козаки ще з розуму не спали,
Щоб Вовка од біди сховали!
І так-таки ти сам себе вини:
1 Братця – браття. 2 Проклятий – тут: недобрий. 3 Настигнути – наздог нати.
4 Недоленька морочить – не щастить. що, братику, посіяв, те й пожни. 5Запертий – зачинений. 6 Глядіти – тут: бачити.
7 Поткнутися – податися, піти, звернутися. 8 Навідатися – тут: зайти. 9 Навернутися – прийти, зайти.
10 Надоїсти – набриднути.
Що? Коли? Чому? Як?
1. Виразно прочитайте байку, визначте в ній оповідну частину та мораль. 2. Яка головна думка байки? 3. З якою метою Вовк забіг у село?
Схарактеризуйте вчинки Вовка. 4. У якій ролі виступає Кіт? 5. Чого вчить байка “Вовк і Кіт”?
Чи актуальна вона сьогодні? Чи є такі “вовки” серед ваших знайомих?
Вправи і завдання
1. Які власні особові імена вжито у байці? Чи поширені вони тепер?
2. Знайдіть у тексті байки звертання і поясніть їх значення. Чому так лагідно Вовк звертається до Кота?
3. Поясніть значення виразів: ні в гості Вовк не забіжить; усюди Вовченька недоленька морочить; наші козаки ще з розуму не спали…
4. Як ви розумієте вислів “Що, братику, посіяв, те й пожни!”?
5. Поділіть байку за ролями (автора, Вовка та Кота) і прочитайте її ще раз.