Мета: розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях видатної української поетеси Лесі Українки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати пам’ять, увагу, образне мислення; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Вправи на формування швидкої реакції на слово
– Гра ” Знайди “зайве” слово “.
Грак, синиця, Сова, лисиця, шпак, горобець;
Вовк, лисиця, ведмідь, корова, лось;
Коза, корова, кінь, порося, черешня.
– Гра ” Хто?
Рідна, лагідна, найдорожча – … (мама).
Запашний, смачний, духмяний – … (хліб).
Сірий, зубатий, голодний – … (вовк).
Хитра, руда, злодійкувата-… (лисиця).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра “Дуель”
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики “Чи уважно ти читав?” (с. 96).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
У нашім класі на стіні
Портрет висить у рамі.
Він всім знайомий –
І мені, й татусеві, і мамі.
З портрета дивиться на нас
Відома поетеса.
Це гордість нашої землі,
Нескорена,
– Про кого ці слова?
– Чим відома ця людина?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– 1871 рік для української літератури став значущим. Цього року народилася Леся Українка, яка згодом, за словами Івана Франка, стала чи не наймужнішим поетом усієї України.
Батько Лесі – Петро Антонович Косач – був людиною освіченою й для свого часу передовою, а натурою лагідною та доброю.
З боку матері рід Драгоманових сягає в бурхливі часи козацьких війн з турецько-татарськими загарбниками. Лесина мати палко кохала мистецтво, невтомно збирала його зразки: різні орнаменти, тканини, вишиванки, а також пісні, казки тощо. Вона була видатною письменницею свого часу і друкувалася під прізвищем Олена Пчілка.
До десяти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом “козака”. Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано.
Вона не тільки успішно вчилася музикувати, а й сама бралася складати музичні твори.
Любила Леся й серйозну роботу – господарчу. Вона завжди мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала. Зовсім маленькою – у 6 років – навчилася шити і вишивати, а згодом навіть узялася мережити батькові сорочку.
Та незабаром сталося велике горе, що потім невідступно, рік у рік, день у день аж тридцять два роки, до останнього подиху, переслідувало й тихенько її мучило. Ось як розповідає її сестра Ольга: “… 6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стер подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро потому, і від того, як тоді і думали, вона заслабла.
У неї так почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді була дуже терпляча, але плакала від болю. Її лікували різними способами: ваннами і масажами, і нога через деякий час перестала боліти і не боліла кілька років. Але від тої пори – це початок Лесиної, як вона сама жартуючи називала “тридцятирічної війни” з туберкульозом”.
2. Гра “Рибки”
Самостійне мовчазне читання учнями статті “Леся Українка”
– Яке справжнє ім’я Лесі Українки?
– Де і коли вона народилася?
– Якою вона була в дитинстві?
– Коли Леся навчилася читати?
– Коли написала свій перший вірш? Кому його присвятила?
– Як підписала цей вірш? За чиєю порадою?
3. Фізкультхвилинка
4. Робота над твором Миколи Олійника “Леся” (с. 97-100)
1) Гра “Бджілки”.
Самостійне напівголосне читання твору учнями
2) Перевірка первинного сприйняття.
Тестування
1. Де збиралася сім’я Косачів після вечері?
А) В батьківському кабінеті;
Б) у вітальні;
В) у дворі.
2. Хто був учителем словесності Петра Антоновича у Чернігівській гімназії?
А) Т. Шевченко;
Б) Л. Глібов;
В) І. Франко.
3. По якій книзі Ольга Петрівна вчила дітей читати?
А) По букварю;
Б) по “Кобзарю”;
В) по рідній мові.
4. Скільки часу Михайлик і Леся читали “Енеїду”?
А) Місяць;
Б) два тижні;
В) тиждень.
5. У скільки років Леся навчилася читати?
А) У чотири;
Б) у п’ять;
В) у сім.
6. Яку найпершу книгу Леся прочитала самостійно?
А) “Кобзар”;
Б) Про земні сили;
В) “Тарас Бульба”.
Відповіді: 1а; 2б; 3б; 4в; 5а; 6б.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроді?
– Що вас найбільше зацікавило?
– З яким настроєм завершуєте урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати розповідь про Лесю Українку.