ІВАН НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ
II варіант
Завжди існувала нерівність: бідні – багаті. А до скасування кріпацтва жили кріпаки гірше за худобу. Люди не мали права вільно пересуватись, не могли одружитись без дозволу панів.
Пан Нимидори не дозволяв їй одружитись, бо у нього тоді залишалося замало кріпаків. Молодят врятувала лише щаслива випадковість – хлопець і дівчина одружились і переїхали в село, де жила Нимидора. Микола не може терпіти більше знущань і підмовляє селян не йти на лан, а жати своє жито. За це усіх висікли. Потім ще й осавул
Мене розсмішило, коли осавулиху провели через село із вкраденим нею салом на шиї! Ще й з музиками! Але я не підтримую того, що вони підпалили панський тік.
Я вважаю, що не можна боротися з несправедливістю таким чином. Бо це ставить їх на одну сходинку зі злодіями. Але є і таке, що “з вовками жити, по-вовчи вити”… Мені більше подобається, коли Микола майже у вічі Бжозовському і хазяїну цукроварень Бродовському говорить все, що він про них думає.
Може це не такий ефективний спосіб, на відміну від силового, але це говорить про ріст свідомості людей.
Я вважаю,
Не просто терпіти чи десь тихенько про це розмовляти, а голосно сказати: “Ви гнобителі!” Я вважаю, що Микола Джеря був дуже прогресивною для свого часу людиною.