Мета: глибше ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; вчити сприймати зміст поезії, відображати його у малюнках; розвивати пам’ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати любов і повагу до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Акровірш
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лише він один
Рабів німих так захищати,
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
Д.
– Сьогодні ми будемо говорити про незвичайну людину. Людину, яка і по цей день є “володарем душ”. Ця людина – український поет, художник, філософ, народний учитель – Т. Г. Шевченко.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Робота в групах
Гра “Чи знаєте ви твори Т. Шевченка?”
- Дивлюсь, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце… (зустрічає).
- Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у… (гаї).
- Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона… (калина).
- Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі
Співають ідучи… (дівчата).
- Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком… (укрила).
- Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні… (милій).
- Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з… (тобою).
- І досі сниться: під горою,
Меж вербами та над водою,
Біленька… (хаточка)…
- По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого… (долу).
Фізкультхвилинка Конкурс на краще читання з пам’яті віршів Т. Г. Шевченка Гра “Чи уважний ти читач?”
Тестування (за оповіданням Оксани Іваненко “Чабан, маляр, кухар”)
За чим спостерігав Тарас, пасучи овець?
А) За хмарами;
Б) за сонцем;
В) за рікою.
Хто заспокоював Тараса?
А) Катерина;
Б) мати;
В) Оксана.
Ким мріяв бути Тарас?
А) Поетом;
Б) малярем;
В) співаком.
Що казали люди про Тараса?
А) Талант;
Б) здібний;
В) ледащо.
За чим хлипнівський дяк послав Тараса до управителя?
А) За грошима;
Б) за дозволом;
В) за листом.
Куди управитель вирішив відправити Тараса?
А) До пана Енгельгарда;
Б) до хлипнівського дяка;
В) до сусідського пана.
Відповіді: 1а; 2в; 3б; 4в; 5б; 6а.
Гра “У художньому музеї”
Учні презентують свої ілюстрації до улюблених творів великого Кобзаря.
Уявна подорож картинною галереєю Т. Г. Шевченка
– Т. Г. Шевченко – уславлений народний поет, геніальний Кобзар України – був також великим живописцем і графіком. Багато своїх живописних творів залишив він у спадок.
Спадщина великого поета і художника стала дорогоцінним надбанням української й світової культури. Його самовіддана творчість проторувала широкий шлях для розвитку українського мистецтва. Тарас Шевченко – неповторне явище в історичному і культурному розвитку людства.
1) Картина “Автопортрет”.
– Високе чоло свідчить про глибокий розум. Ми відчуваємо, як його переповнюють думки. Про що він думає? Він думає про свою долю, про дитинство, про далеких близьких людей, про Україну.
У Тарасових очах – невиплакані сльози, печаль, біль.
2) Картина “Благословення дітей”.
– Кого ми бачимо на картині?
– Жінку із задумливим поглядом, ніжну, вродливу. Ви тільки подивіться, як точно художник зміг передати всі переживання жінки. Тільки погляньте, з якою ніжністю мати торкається чола дитини.
3) Картина “Дві дівчини”.
– Як і попередню, цю картину Т. Г. Шевченко намалював на чужині. Красиві, мов ті квіточки, дівчата. Шевченко порівнює їх з калиною. Стомлені руки опущені донизу, важкі відра з водою. Але ці очі!
Погляньте на їхні очі. Які вони? Вони щасливі.
Щасливі, тому що вдома.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового ви дізналися про Т. Г. Шевченка?
– Чого нас учать твори великого Кобзаря?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Дитячі оповідання Івана Франка”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 28
Вправи для рухливості губ
- “Усмішка-трубочка”.
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а згодом витягнути їх вперед трубочкою.
- ” Старенька бабуся “.
Закусити обидві губи зубами й утримувати у такому положенні 5-10 секунд.
- “Рибка”.
Увібрати щоки всередину, щоб губи утворили бантик, і в такому положенні змикати верхню і нижню губи.
Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо). Дощ пускається сильніше (голосніше). Злива (голосно). Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Говірка та горда Ганна –
Господиня бездоганна.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 31
Гра “Знайдіть синонім”
Велика гора (висока).
Добра людина (хороша).
Великі діти (дорослі).
Добра звістка (радісна).
Великий письменник (видатний).
Добрі знання (міцні).
Сухі квіти (зів’ялі).
Добрий урожай (щедрий).
Сухий хліб (черствий).
Добре яблуко (смачне).
Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо). Дощ пускається сильніше (голосніше). Злива (голосно). Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Своїх друзів пригощаю,
Наливаю в чашки чаю,
Ось варення із порічки,
А ось тістечко з сунички.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 32
Артикуляційна гімнастика
- “Маятник”.
Висунути вузький язичок і пересувати то праворуч, то ліворуч, дивитися на праву щоку, потім повільно ковзати до лівої, і назад. Повторити повільно 15-20 разів.
Гра “Схожі хвостики”
За правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував учитель. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Мишка – кішка, Гришка, книжка, доріжка…
Суниця – спідниця, синиця, полуниця…
Пташка – ромашка, комашка, чебурашка…
Їжачок – черв’ячок, павучок, бичок…
Рама – мама,…
Слон – талон, …
Діжка – ніжка,…