Українська література 6 клас
ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ
Степан Руданський (1834-1873)
ПАН І ІВАН В ДОРОЗІ
Побратались пан з Іваном,
По світі мандрують,
Разом їдять, розмовляють,
Разом і ночують…
На кожному через плечі
Висить по торбині,
Лиш пан таки у чемерді1,
Іван у свитині…2
Ідуть вони дорогою,
Стали ночувати.
Аж задумав пан поганий
Хлопа ошукати…
Та й говорить до Івана:
“Знаєш що, Іване?
То нам варто б попоїсти!..”
“То що ж? їжмо, пане!..”
“Але знаєш що, Іване?
Починаймо
А як твоя спорожніє,
То тоді до мої!”
“Добре, пане!” – Іван каже.
Зняв свою торбину,
На травиці зеленії
Постелив свитину.
Попоїли таки добре:
Комара здушили…3
Рано встали, до снідання
Торбину кінчили.
Прийшов вечір. Знов у полі
Стали ночувати.
Вже панову отсе б торбу
Треба починати.
Але пан про те ні слова,
– На землі лягає,
Кладе торбу під голови,
Хлопа замовляє:
“Що би ти робив, Іване, –
Став його питати, –
1 Чемерка – старовинний чоловічий верхній одяг, пошитий у талію з розрізами ззаду.
2 Свитина
3 Здушити комара (придавити комара) – задрімати, заснути.
Якби тобі довелося
Таке поле мати?..”
“А що ж, пане, я орав би,
Хлібом засівав би
Та ходив би до Адесу4,
Сіль і гроші мав би…”
“А що я – не так робив би, –
Пан почав казати: –
Я казав би на сім полі
Місто збудувати…
Там би в мене стояв палац,
Там підряд крамниці,
Там перекупки з булками,
А тут дві різниці…5
Отоді приходь, Іване,
В мене балувати!..6″
“Ет, спасибі, – Іван каже, –
Лучче будем спати!..”
Незабаром на все горло
Став Іван хропіти.
Незабаром коло него
Став і пан сопіти…
Тільки що пан заснув добре,
Іван підійнявся
Та до панської торбини
Як сам присотався…7
То і курку, і печеню,
І кавалок кишки –
Все, що було у торбині,
Теребив8 до кришки.
Пробудився пан раненько.
Пропаща людина!
І сам, бідний, хоче їсти,
І пуста торбина…
Розбуджає він Івана
Та й його питає.
А Іван стиснув плечима
Та й одповідає:
5 Адеса – тут мається на увазі Одеса. Різниця (заст.) – м’ясна крамниця.
6 Балувати (розм.) – гуляти на балах, бенкетувати.
7 Присотатися – узяти за щось, пристати, ирипасти до чогось.
8 Стеребити (перен., розм.) – з’їсти все; знищити.
“А що ж, пане, та ж ви вчора
Місто будували:
Тут стояли дві різниці,
Там булки стояли!..
А по місті, звісне діло.
Собаки ходили!..
То вони-то вашу торбу,
Певне, стеребили!”
Посвистав пан по торбині,
Нічого діяти!..
“Вставай, – каже, – вже, Іване!
– Пора мандрувати”.
Пішли вони, ідуть степом,
Тяженько зморились…
Аж насилу перед вечір
До села прибились.
Відчиняють коловорот9,
Аж блукає гуска.
Іван гуску – та в торбину:
Є вже і закуска…
Повернули в пусту хату,
Гуску спорядили10:
Общипали, обшмалили,
У піч посадили…
Але пан гадає знову
Хлопа ошукати.
“Знаєш, – каже, – що, Іване?
Ми лягаймо спати!
Та кому із нас присниться
Кращая закуска,
То вже ціла тому взавтра
Достанеться гуска!..”
“Та як спати, то і спати.
Не батька питати!”
Постелив Іван свитину
Та й лягає спати…
Але рівно в опівночі
Іван пробудився,
Із’їв собі цілу гуску
Та й знов положився.
9 Коловорот ( заст.) ворота, якими замикаються виходи із села.
10 Спорядити – зготувати що-небудь, привести в стан готовності.
Встає рано й пан голодний
Та й давай казати,
Як то він во сні до
Бога ходив балувати,
Та якії там потрави11
Йому подавали,
Як його й самі святії
Їсти припрошали…
“Ані слова! – Іван каже: –
Ваша правда, пане!
Я сам бачив, як ви їли
Якісь марципани…12
Та й дивлюсь, що не голодні,
Маєте закуску.
Та до печі помаленьку,
Та й стеребив гуску!..”
“Чи ж то правда? – пан питає.
Всю із’їв, Іване?”
“Та аби я так здоров був,
Як всю із’їв, пане!..”
Димом здимів пан із хати,
А Іван озвався:
“Хтів пан когось ошукати,
Та й сам ошукався!..”
11 Потрава (розм.) – те саме, що страва, їжа.
12 Марципан – тістечко.
1. Яку відповідь дав Іван, коли пан його запитав: “Що би ти робив, Іване, якби тобі довелося таке поле мати?..”:
А) місто збудував би й палац поставив;
Б) орав би, хлібом засівав би;
В) побудував би крамниці;
Г) поставив би дві різниці?
2. Який із варіантів є вигадкою про сон не пана, а Івана:
А) Бог запросив його до себе балувати;
Б) мовляв, йому подавали такії (!) страви;
В) його всі святії їсти припрошали;
Г) він їв якіїсь марципани?
3. Який фрагмент у творі тобі найбільше сподобався і чим саме?
4. Хто, на твою думку, виявився мудрішим – пан чи Іван? Які факти переконують у цьому?
5. Які риси вдачі має пан, а які Іван?
6. Познач олівцем наголоси над тими словами, у яких вони не відповідають літературній нормі. Чому, на твою думку, автор іноді порушує норми наголошування слів?
7. Співомовка “Пан і Іван в дорозі” сатирична чи гумористична? Обгрунтуй відповідь.
8. Якими ти уявляєш пана та Івана? Опиши їхню зовнішність.
9. Чи збігаються складені тобою описи зовнішності героїв співомовки з описами твоїх однокласників? Як ти можеш пояснити збіг чи відмінність в описах?
10. Підготуйся разом зі своєю групою виразно прочитати співомовку за ролями й візьми участь у класному конкурсі на краще її читання.