Матеріал уроку. Моріс Метерлінк “Блакитний птах” (уривки з п’єси).
Мета. Ознайомити учнів з уривком п’єси “Блакитний птах”. Дати уявлення про п’єсу і її структуру. Збагачувати словниковий запас учнів.
Вчити учнів читати в особах, уявляти себе акторами театру. Розвивати бажання пізнавати таємниці речей і щастя. Виховувати загальнолюдські моральні цінності.
Обладнання. Книга “Блакитний птах”; “чарівна скринька”.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Представлення домашнього завдання.
>
Учні зачитують свої роздуми про те, як потрібно жити.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа “Морський бій”.
З В; ІГ; 5А; 2Г; 5Г (Щастя)
2. Бесіда.
– Що таке щастя? (Почуття повного задоволення, успіх, удача…)
– Чи може бути одне щастя на всіх?
– Чи для кожного щастя є однакове?
– Чи можна знайти щастя?
– Чи воно десь живе?
– Чи існує окремо від людини?
3. Слово вчителя.
– Дати відповіді на ці запитання намагалося багато різних людей, в тому числі поети, письменники, філософи. Одним із них був бельгійський письменник Моріс Метерлінк.
Діти пережили багато небезпечних пригод, вони побували в палаці Ночі, у царстві Мертвих, у країні Майбутнього.
Що таке п’єса? (Це твір, призначений для показу на сцені. Структура п’єси включає в себе текст дійових осіб – діалоги, монологи й авторські ремарки – примітки, особливості інтер’єру, зовнішності персонажів.)
IV. Робота над темою уроку.
1. Вправа “Чарівна скринька”.
(На столі стоїть маленька скринька з картками. З одного боку картки написане слово, а зі зворотного боку – тлумачення цього слова.)
Відкриймо скриньку і поглянемо, які скарби в ній лежать. Вам треба вибрати одну картку зі словом, яке буде зустрічатися в казці, і пояснити його значення. Якщо виникнуть труднощі, необхідно прочитати тлумачення цього слова на зворотному боці картки.
Хижа – невелика убога хата.
Клямка – пластинка з важільцем, якою зачиняють і відчиняють двері, хвіртку тощо.
Костур – груба палиця, часто із загнутим верхнім кінцем; ціпок.
Лепсько – хороше, гарно.
Ладний – спроможний.
Шляхетний – який відзначається витонченістю, досконалістю, елегантністю: вишуканий.
Дзигарі – годинник.
Вагадло – маятник.
Доокруж – навколо.
Трико – трикотажний театральний або спортивний костюм, який щільно облягає тіло.
Цинобра – сірчиста ртуть (нагадує колір крові).
Догори дригом протилежно тому, як повинно бути; догори ногами.
Гопки ставати – ставати на задні ноги (про тварин).
Линва товста дуже міцна мотузка з волокон або дроту; канат.
Дрантя – дуже старий, зношений і рваний одяг.
2. Вправа “Читання з передбаченням”.
Вчитель розбиває текст на частини. Добирає запитання до кожної з них. Після кожної частини веде діалог з дітьми.
І частина закінчується словами Тільтіль: “У нас немає черевиків”.
– Як ви думаєте, про що ця історія?
– Вмотивуйте свою думку.
– Які головні герої п’єси?
– Що шукала фея?
– Чому їй не підійшов птах Мітіль?
– Для кого фея шукала Блакитного Птаха?
– На що була хвора онука феї?
– Як ви думаєте, чому фея звернулася саме до цих діток? (Бо вони добрі, щирі, не заздрісні.)
– З чого видно, що ці діти саме такі?
– На вашу думку, чи допоможуть ці діти феї?
3. Вибіркове читання.
– Відшукайте в тексті авторські ремарки.
Учні по черзі зачитують ремарки і пояснюють, для чого вони служать.
4. Вправа “Ми – актори”.
– Скільки осіб потрібно, щоб прочитати І частину в особах?
– Чи потрібно автора? Чому?
Учні читають І частину п’єси в особах, використовуючи ремарки для підбору інтонації.
V. Підсумок уроку.
Бесіда на основі запитань.
– З яким твором почали ознайомлюватися?
– Хто його автор?
– Що таке п’єса?
– Для чого служать ремарки?
– Чи зацікавилися ви твором?
VI. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати І частину в особах. За бажанням прочитати уривок з п’єси у підручнику повністю.