В новорічну ніч усе таке казкове

Матеріал уроку. Моріс Метерлінк “Блакитний птах” (продовження).

Мета. Продовжити роботу над уривком п’єси “Блакитний птах”. Удосконалювати навички читання в особах. Розвивати уяву і фантазію.

Збагачувати словниковий запас, розвивати вміння висловлювати свої думки. Виховувати спостережливість, бажання бути щасливим і дарувати щастя іншим.

Обладнання. Корони з написами: “Фея”, “Мітіль”, “Тільтіль”; зелений капелюшок; картки для методу “Фантастичні гіпотези”.

Хід уроку

I. Організаційний

момент.

II. Актуалізація знань.

1. Літературний диктант за змістом прочитаного.

– Хто з дітей мав птаха? (Тільтіль.)

– Де знаходився той птах? (У клітці.)

– Чому Феї не підійшов птах? (Не достатньо блакитний.)

– Як називалася Фея? (Берилюна.)

– Кого нагадувала Фея дітям? (Сусідку.)

– Чого не було у дітей для подорожі? ( Черевиків.)

2. Бесіда на основі запитань.

– Чи прочитав хтось уривок п’єси у підручнику повністю?

– Чи хотілося б вам подивитись цю виставу у театрі?

– Чи зрозуміли ви, що символізує собою Синій Птах? (Людське щастя.)

– Чому саме синій? (Синій

– колір життя: вода, де зародилося життя, чисте небо, голуба (синя) планета Земля.)

– Чому птах? (Думки про щось високе, бажане, але далеке і недосяжне. Птаха, як і щастя, неймовірно важко впіймати і ще важче втримати.)

3. Інсценізація І частини.

III. Мотивація навчальної діяльності.

– Сьогодні ми продовжимо працювати над п’єсою-казкою “Блакитний Птах”, але спершу трохи пофантазуємо.

> Метод “Фантастичні гіпотези”.

Вчитель готує 10 карток. На перших п’яти зображення предметів (наприклад: дзеркальце, двері, сопілка, свічка, ложка), на інших п’яти – дієслова (літати, малювати, співати, мріяти, говорити). Не дивлячись, діти витягують по одній карточці з кожної групи, поєднують їх. Учням пропонується придумати якнайбільше різних відповідей на питання: “Що було б, якби…?” (“Що було б, якби сопілка почала мріяти?”…)

IV. Опрацювання II частини п’єси, яку визначив учитель.

1. Вправа “Читання з передбаченням”.

ІІ частина закінчується словами Мітіль “І душу цукру теж”.

Вчитель обирає дітей, які будуть читати текст в ролях, одягає їм на голови корони. (Тим, що прочитали уривок у підручнику повністю.)

2. Аналіз змісту.

– Де діти мають зустріти своїх померлих родичів? (У Країні Спомину.)

– Як Тільтіль і Мітіль бавилися у пиріжки?

– Чому Фея постійно говорила, що діти добре не бачать? (Бо люди не помічають багато чого навколо себе.)

– Що може засвітити згаслі очі? (Величезний Діамант.)

– Суть яких речей можна побачити за допомогою чудодійного Діаманта? (Душі Хліба, Вина, Перцю, Цукру…)

– Як ви думаєте, що ще зможуть побачити діти за допомогою цього Діаманта?

3. Словникова робота.

> Читання слів за вчителем “луною”.

Якнайліпше, ліворуч, перехрестя, лепсько, недобачаєш, вродлива, бридка, рум’янощока, блідолиця, самородки, пасемця, снопи, віхті, завзяттям, ладне, чудодійний.

> Тлумачення незрозумілих слів.

4. Вправи на розвиток читацьких навичок.

> Вибіркове читання.

– Прочитайте епізод, який стосується ілюстрації на сторінці 112.

– Прочитайте слова Феї, коли вона сердиться.

– Прочитайте слова Феї, коли вона ще дужче дратується.

– Прочитайте слова Феї, які вона говорить з обуренням.

– Знайдіть слова Феї, де вона називає людей дивними.

– Прочитайте, як Тільтіль пояснює, що він добре бачить.

– Знайдіть слова Тільтіль, коли він захоплений, вражений.

– Прочитайте всі репліки Мітіль у цій частині.

5. Інсценізація II частини.

V. Підсумок уроку.

1. Вправа “Асоціативний ланцюжок”.

Клас ділиться на дві команди (наприклад, хлопчики і дівчатка). Завдання: дібрати слова, які асоціюються зі словами “Синій Птах” і “Діамант”.

Слова для довідки (можуть бути записані на дошці в хаотичному порядку): блискучий, яскравий, сяючий, чарівний, загадковий, всемогутній, великий, чудодійний, спокійний, радісний, ніжний, синій, казковий, мрійливий, фантастичний, щасливий, добрий…

– То яку роль ви віддаєте Синьому Птаху? Яке його призначення?

– А яку функцію має виконати Діамант?

2. Метод “Покажи пантомімою”.

Вчитель пропонує учням зобразити пантомімою Фею, Мітіль, Тільтіль. Потім пропонує групі учнів зобразити епізод з п’єси (1-2 репліки), інші учні мають його впізнати і зачитати.

VI. Домашнє завдання.

Навчитися читати II частину п’єси за ролями, використовуючи ремарки автора. Підготувати п’ять запитань за змістом прочитаного.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

В новорічну ніч усе таке казкове