Українська література 6 клас – О. М. Авраменко
ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ
Леонід ГЛІБОВ (1827-1893)
Мухі і Бджола
Весною Муха-ледащиця
Майнула у садок
На ряст, на квіти подивиться,
Почуть Зозулин голосок.
От примостилась на красолі
Та й думає про те,
Що як то гарно жить на волі.
Коли усе цвіте.
Сидить, спесиво поглядає.
Що робиться в садку;
Вітрець тихесенько гойдає,
Мов панночку яку…
Побачила Бджолу близенько;
– Добридень! – каже їй. –
Оддиш хоч трохи, моя ненько,
Сідай отут
– Та ніколи мені сидіти, –
Одвітує Бджола. –
Вже час до пасіки летіти:
Далеко від села.
– Яка погана, – Муха каже. –
На світі доленька твоя:
Раненько встане, пізно ляже…
Мені б отак – змарніла б я,
За тиждень би головоньку схилила.
Моє життя, голубко мила, –
Талан як слід:
Чи де бенкет, чи де обід,
Або весіллячко, родини, –
Такої гарної години
Ніколи не втеряю я:
І їм, і ласую доволі, –
Не те, що клопоти у полі
І праця бідная твоя! –
На річ таку Бджола сказала:
– Нехай воно і так,
Та тільки он що я чувала,
Що Муху
Що де ти не поткнешся
Або до страви доторкнешся, –
Тебе ганяють скрізь:
Непрохана не лізь.
– Стару новинку, – каже Муха, –
Десь довелось тобі почуть!..
Запевне, дурень дурня слуха…
Велике діло – проженуть!
Не можна в двері – я в кватирку
Або пролізу в іншу дірку –
І зась усім!
Нехай ся байка мухам буде,
Щоб не сказали часом люди,
Що надокучив їм.
Теорія літератури
Алегорія. Байка. Мораль
Чи властиві риси вдачі Мухи й Бджоли людям? Звичайно ж, так. Усі люди різні: кожен має свої вади й переваги. Мабуть, тим світ і цікавий. Кожна культурна й освічена людина прагне досконалості, тому постійно працює над собою, учиться на помилках.
Байки теж навчають бачити у тваринах людські вади, а отже, й уникати їх. Наділення тварин і рослин рисами людського характеру називається алегорією. Отже, байка має алегоричний зміст, що є однією з основних рис цього літературного жанру. Також однією з прикмет байки є наявність смішного, комічного, а саме – гумору чи сатири. Про те, чим гумор відрізняється від сатири, уже йшлося у вступній статті цього розділу.
Нагадаємо лише визначення цих понять.
Сатира – особливий спосіб художнього зображення дійсності, який полягає в різкому осміюванні негативного. Отже, твори викривального характеру називають сатиричними. А гумор – це зображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні.
Саме цим гумор відрізняється від сатири.
Об’єктом викривання таких негативних людських рис, як лінощі, привласнення плодів чужої праці, є Муха. До речі, ми не випадково звернули увагу на останні три рядки в одному із запитань після тексту байки “Муха і Бджола” – вони є ніби висновком, що повчає читача. Повчальний висновок у байці називається мораллю.
Отже, байка – це невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір алегоричного змісту.
Байка належить до ліро-епічних жанрів літератури, бо в ній розповідається про вчинки персонажів (тобто є сюжет) і разом з тим у прямій формі виявляється ставлення автора до цих учинків, до героїв твору. Отже, в одному творі є й епічні елементи (розповідь про події), і ліричні (емоційність, віршова форма).
Зверніть увагу на будову байки: вона складається з двох частин – оповіді (тут розгортаються події) та моралі (тут автор робить повчальний висновок).
З уроків світової літератури ви, мабуть, пам’ятаєте засновника жанру байки грека Езопа (VI-V ст. до н. е.). В Україні байки відомі вже з XVII-XVIII ст. Найвідомішими нашими байкарями є Григорій Сковорода. Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка.
Леонід Глібов.
Зауважте!
Назви звірів, птахів, риб, комах у байках і казках пишуть з великої літери, бо тут це їхні імена.
1. Автор порівнює Муху з
А Зозулею
Б Бджолою
В голубкою
Г панночкою
2. Слова непрохана не лізь промовляє
А Муха
Б Зозуля
В Бджола
Г оповідач
3. Відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні називають
А гумором
Б сатирою
В мораллю
Г алегорією
4. Чим відрізняється сатира від гумору?
5. Що таке алегорія? Чому, на вашу думку, письменники висміюють вади людей саме через образи тварин?
6. Що таке байка? Яка її будова? Доведіть, що байка – це ліро-епічний твір.
7. Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола? Чи мають вони щось спільне? У чому вони протилежні?
Пригадайте з уроків української мови, як називають слова, що передають протилежні значення.
8. Чи лагідна Муха з Бджолою від початку й до кінця байки? Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою?
9. Хто промовляє останні три рядки байки? Як ви розумієте цю настанову?
10. Чого навчає байка Л. Глібова “Муха і Бджола”?
11. Перекажіть зміст байки “Муха і Бджола” своїми словами.
12. Підготуйтеся до виразного читання байки за ролями та візьміть участь у конкурсі на кращого читця.
1. Виписати з байки Л. Глібова “Муха і Бджола” у робочий зошит слова із зменшено-пестливими суфіксами. Усно поміркуйте, навіщо автор використав ці суфікси у творі.
2. Намалювати ілюстрацію до байки “Муха і Бджола” (за бажанням).