ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
3 КЛАС
КАЗКА – ВИГАДКА, ТА В НІЙ…
Урок 12
Тема. Літературна казка. Мійоко Мацутані “Песик Сіро”. Узагальнення знань за розділом “Літературна казка”
Мета: ознайомити учнів з літературною казкою японської письменниці; показати на основі прочитаної казки, що добро, людська праця, чесність, вдячність, вірність завжди у людей в пошані, а такі риси, як зажерливість, бажання легкої наживи, зневажають; узагальнити та систематизувати знання, здобуті під час вивчення теми “Літературна
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки для розчитування; сигнальні картки.
ХІД УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
Ми мандруємо у казку
У цю радісну мить,
Щоб зрозуміти, як прекрасно
У цьому світі жить.
Хай минає дитинство в перебігу літ –
Не забути дітям казки лагідний світ!
II. Мотивація навчальної діяльності
– Прочитайте сходинки
Добро Друг
Доброта дружний
Добродушний дружелюбний
Добрий друзі
Добродій дружити
– Прочитайте таблиці складів, об’єднайте їх у слова.
Зем | Кра | Ра | Ття | Чи | Бут |
Дість | Роз | Лю | Са | Доб | Ди |
Стал | По | Ва | Ро | Бов | Ля |
– Сьогодні ми поговоримо про добро, вірність, чемність, вдячність. Отже, ознайомимося з темою нашого уроку:
РАЗДОБРОМНАЛИТЕСЕРЦЕВІКНЕПРОХОЛОНЕ.
Учні розшифровують тему уроку.
III. Робота над темою уроку
1. Ознайомлення з біографією письменниці
– Мійоко Мацутані – японська письменниця, автор багатьох творів (оповідань, повістей і літературних казок) для дітей різного віку.
На особливу увагу заслуговують твори Мацунаті у перекладі, опубліковані в Китаї, Сполучених Штатах Америки, Великобританії, Німеччині, Чехії, Росії, Україні тощо. До найпопулярніших творів письменниці належать такі: “Пригоди Тарбо в країні гір”, “Кінтабр” (ім’я героя японських народних казок, кругловидого, рум’яного хлопця), “Рибалка на дні моря”, “Вдячний журавель”, “Як розквітли всохлі дерева”, “Лисяче весілля”, “Карлик і його баран”, “Чарівне відьомське вбрання”, “Песик Сіро” та багато інших.
2. Ознайомлення з казкою “Песик Сіро”
1) Читання казки вчителем.
– Назвіть головних героїв казки.
2) Словникова робота.
Лантух – торбина.
Дукати, срібняки – стародавні монети.
Цурпалок – палиця.
Ступка – дерев’яна міцна посудина, яку використовували, щоб зерно товкти на крупу.
Почастувати березовою кашею – бити прутами з берези.
3) Самостійне читання учнями та аналіз прочитаного.
– Кому ви симпатизували, читаючи твір?
– А хто вам не сподобався? Чому?
– Як ви вважаєте, які риси характеру висміяно в казці?
4) Вибіркове читання. Читання за особами.
– Прочитайте розмову песика з дідусем від слів “Якось каже він дідові”.
– Прочитайте абзац, де йдеться про те, як виростав Сіро.
– Прочитайте ті частини твору, у яких описано чарівні перетворення.
5) Гра “Співавтори”.
– Доповніть казку своїми епізодами.
IV. Узагальнення й систематизація знань
1. Підготовка до проведення конкурсу
– А зараз ми проведемо конкурс за темою “Літературна казка”. Ми повторимо все, що вивчили на попередніх заняттях. Кожен із вас стане учасником конкуру. Ви будете відповідати на різні запитання.
У кожного з вас є сигнальна картка. Якщо ви будете готові до відповіді, то маєте підняти її. Чи готові ви до участі у змаганнях на кращого знавця європейської літературної казки?
Тоді починаємо наш конкурс.
2. Конкурс “Бюро знахідок” (робота в зошиті)
– Визначте, кому належать ці речі і з яких вони казок: ступка, фрак, рубіни, перо. (Ступка – належить дідові з казки “Песик Сіро”, фрак – належить герою казки “Пінгвінятко без фрака”, рубіни – належать Принцу з казки “Щасливий Принц”, перо – Жар-птиці з “Казки про Івана-царевича та сірого вовка”)
3. Літературна вікторина “Чиї це слова” (робота в зошиті)
– “А тепер, коли я вже неживий, мене поставлять ось тут, так високо, що я бачу всі болячки і все убозтво мого міста. І хоч серце в мене із свинцю, я все ж не можу стримати сліз”.
– “Того, хто добре вихований, ніхто не образить. Як підійде хто старший, я йому поступлюся місцем, коли ж зустріну моржа чи ведмедя, поможу їм перейти дорогу. І житиму в злагоді з усіма…”.
– “Я знав, що коли не зароблю шести диргемів, моя сім’я голодуватиме. З цих шести диргемів один я відкладаю на посаг для дочки, один іде на сплату боргів, ще два диргеми – на рис та городину. А ще мені доводитиметься платити вчителеві, що навчає мого сина, бо я хочу, щоб він умів грамоти, й останній диргем віддам лікареві, який лікує мого хворого батька”.
4. “Казковий” словничок
– Поясніть значення слів: лантух, дукати, фрак, сапфір.
5. Літературний диктант
– Дайте відповідь на запитання.
– Хто може розповісти нам про життя в полі під покровом ночі? (іОпудало)
– У кого замість очей сяяли два сапфіри, а на рукав’ї шпаги пломенів великий рубін? (У Щасливого Принца)
– Як звали третього сина царя Дем’яна Даниловича? (Іван-царевич)
– Хто сім літ служив у старої відьми? (Якоб або Карлик Ніс)
6. Гра “Вгадай казку”
– З яких казок ці герої?
Якоб (“Карлик Ніс”), Клим-царевич, Петро-царевич, Іван-царевич (“Казка про Івана-царевича та сірого вовка”), Ластівка (“Щасливий Принц”), Лімпо (“Пінгвінятко без фрака”), песик (“Песик Сіро”).
7. Конкурс”Знайди помилку”
– Послухайте речення. Знайдіть і виправте помилки.
– Мійоко Мацунаті – видатна китайська (японська) письменниця.
– Але цього літа хліба виросли буйні й обіцяли багатий урожай. Тому й сумувало (раділо) Опудало, думаючи про свою хазяйку.
– – Ач який! Ще й брехати наважився! – закричав вельможа й наказав слугам нагородити старого медаллю (почастувати старого березовою кашею).
– Подумавши, звернув Іван-царевич
У правий бік; недовго їхав він,
як вискочить із лісу сірий пес (вовк)
І кинувся шалено на коня.
8. Гра “Третій зайвий”
– У кожному рядку позначте зайве слово.
– Лімпо, фрак, буквар.
– Принц, Ластівка, пам’ятник.
– Вовк, жар-птиця, лисиця.
– Морські свинки, білочки, кенгуру.
– Дід, баба, Курочка Ряба.
9. Творчий конкурс “Пофантазуй!”
– Із героєм якої літературної казки ти б подружився і чому?
V. Підсумок уроку
– Наше заняття добігає кінця, але казка ніколи не закінчується. Бо навіть дорослі хочуть вірити в диво, у те, що добро неодмінно переможе зло і все буде гаразд.
Завдання для тих, хто любить читати
– Прочитайте літературні казки Мітра Панча “Султан і коваль”, “Чарівна скринька”.