Українська література 6 клас – О. М. Авраменко
ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ
Степан РУДАНСЬКИЙ (1834-1873)
ГУМЕННИЙ1
Їздив дідич2 за границю.
Назад повертає –
От гуменний на границі
Пана і вітає.
Поклонився, привітався:
“А що там, Іване?”
А гуменний йому каже:
“Та все гаразд, пане.
Одно тілько…” – “А що тілько?” –
Дідич обізвався.
“Та то. пане, що ваш ножик
Складаний зламався”.
“Ну! Зламався, так зламався,
Що там споминати.
Певне, хлопці мали гратись
Та й мали
“Таки правда, ясний пане!
Хлопці ізламали.
Лиш не грались, а сивого
Коня білували3″.
“А з чого ж то сивий згинув?” –
“Пані хорували,
За лікарством як погнали.
То і підірвали”.
“То і пані хорувала?
Ах, Боже мій, Боже!
Що ж? Здорова моя пані?
Говори, небоже”.
“Помоліться, пане, Богу!
День лиш хорували,
А на другий од пожару
Богу й душу дали!”
“Од пожару?.. Що такеє?..” –
“Просте, пане, діло:
Як зайнявся тік у пана,
То все погоріло!”
” Пані вмерла, все згоріло…
Будь здоров, Іване!..” –
“А
Поверніться, пане!”
“Що ж там, голубе Іване!
Як там бідна дочка?” –
“А нічого, уповила4
Хлопця, як линочка!”
Спом’янув тут бідний дідич
Чорта і чортицю.
Плюнув з лиха, сів на бричку:
“Рушай за границю!”
Зауважте!
Потрібно розрізняти слова пані й панна зазначенням. Пат – заміжня жінка; у давні часи так називали заміжню поміщицю. Панна – незаміжня молода жінка; у давнішу – незаміжня поміщиця або дочка пана
1 Гуменний (заст.) – прикажчик, що організовував роботу на току поміщика.
2 Дідич (заст.) – поміщик: великий землевласник.
3 Білувати – обдирати шкуру із забитих тварин.
4 Уповити – замотати немовля пелюшками.
1. Степан Руданський багатьох людей урятував від хвороб у
А Вінниці
Б Петербурзі
В Києві
Г Ялті
2. У десятій крамниці (“Добре торгувалось”) два купці продавали
А срібло
Б золото
В дьоготь
Г дурнів
3. Установіть відповідність.
Художній образ | Дія, що з ним пов’язана |
1 кінь | А захворіти |
2 пані | Б уповити |
3 панна | В підірвати |
4 тік | Г зламати |
Д згоріти |
4. Розкажіть, що ви знаєте про С. Руданського як письменника та лікаря.
5. Своїми словами перекажіть зміст співомовки “Добре торгувалось”.
6. Прочитайте рядки, з яких видно, що мужик у співомовці “Добре торгувалось” і дотепніший, і розумніший від купців.
7. Твір “Добре торгувалось” гумористичний чи сатиричний? Обгрунтуйте свою думку.
8. Співомовка “Гуменний” побудована у формі діалогу. Між ким відбувається в ній розмова?
9. З чого б мав почати гуменний розповідати про біди в маєтку пана? Чому автор розмістив події, що сталися в родині дідича, саме в такій послідовності?
10. Чому, на вашу думку, так багато бід сталося в родині пана? Яку рису дідича висміяно в співомовці “Гуменний”?
11. Випишіть у робочий зошит рідковживані слова (застарілі слова й діалектизми). Поміркуйте, яку роль вони відіграють у цих творах.
12. Виразно прочитайте за ролями співомовки “Добре торгувалось” і “Гуменний”.
1. Прочитати співомовки С. Руданського “Запорожці у короля”, “Свиня свинею”. Виписати в робочий зошит незрозумілі слова.
2. Намалювати ілюстрацію до співомовки С. Руданського “Гуменний” (за бажанням).