Дубровский у справжньому змісті слова “шляхетний розбійник”. Дуже важливо, щоб п’ятикласники зрозуміли це. “Розбійники” і їхній проводир у Пушкіна набагато шляхетніше тих, хто керує губернією й “має вагу” у місцевому суспільстві. Роман “Дубровский” прочитаний. Герої його не залишили дітей байдужими. Учинки їх викликали замилування або осудження, народжували суперечки.
Які ж питання й завдання можна дати учнем для того, щоб спонукати їх ще раз оглянутися на добуток, задуматися про долю його героїв?
Надзвичайно
Переглянувши матеріал роману в тім напрямку, що підказують питання, п’ятикласники усвідомлять, яку роль грає Троекуров в ідейному змісті роману. Для учнів повинне стати зрозумілим, що Троекуров не просто “поганий” і зла людина, – він втілює в собі ті якості, які були властиві всім знатними й богатым поміщикам;
– Яке відношення викликають у читачів люди, схожі На Троекурова своєю зарозумілістю, егоїзмом, мстивістю й бездушшям? – це питання, завершуючи обговорення, підводить дітей до розуміння “загальнолюдського” значення характеру “стародавнього російського пана”.
Школярам можна запропонувати підготувати усне оповідання по одній з ілюстрацій, звернувши особливу увагу на почуття й переживання зображених на ній діючих осіб і т. п. (див. “Рідну літературу”, питання до всієї повісті).
Для письмової роботи на дев’ятому уроці можуть бути запропоновані такі теми: “Що в житті Дубровского викликає ваше співчуття?”, “Які обставини змусили Дубровского стати розбійником?” і ін. Це ще не твору, а викладу з елементами міркування, що вимагають гарного знання тексту, уміння самостійно відбирати матеріал, осмислювати, оцінювати й мотивувати поводження героїв.
Зовсім очевидно, що твору ці потрібно готовити. Якщо, наприклад, запропонована тема “Які вчинки Дубровского викликають, співчуття?”, те, готуючись до викладу, ми згадаємо з дітьми на уроці, які моральні якості Дубровского нас особливо залучають, подумаємо разом з ними, які вчинки, нам симпатичні, робила ця пряма, шляхетна й горда людина, і запропонуємо, відповідаючи на запитання, звернути особливу увагу, чому Дубровский надходив саме так.
Тема “Які обставини змусили Дубровского, стати розбійником?” вимагає складання в класі зразкового плану, а потім короткого оповідання за цим планом. У противному випадку учні нерідко починають надмірно докладно переказувати текст роману й ідуть від Теми.
План може бути таким:
&;;#9632;Г) Безтурботне життя Володимира Дубровского в Петербурзі.
&;;#9632;Сварка Андрія Гавриловича Дубровского із Троекуровым і її наслідку для сім’ї Дубровских.
&;;#9632;Володимир Дубровский втрачає батька й втрачає свого маєтку.
&;;#9632;Володимир Дубровский розправляється із продажними суддівськими чиновниками.
&;;#9632;Прагнення Володимира помститися за зганьблену справедливість.
&;;#9632; Життя Володимира Дубровского “поза законом”.