II семестр
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
СКРИНЬКА КАЗОК УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ
Урок 115. БЕРИСЬ ДРУЖНО, НЕ БУДЕ СУТУЖНО. ЮРІЙ ЯРМИШ “ТА САМА МИШКА”
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Для синків-молодців
Мати напекла млинців.
І хвалили молодці
Ті млинці на молоці.
Вовк розсівся на печі,
З клоччя крутить калачі,
З віхтя вихопить шматок –
Раз – і стулить пиріжок.
Вовче тісто з рук упало,
А упало – то пропало.
Чорний пес хапнув пиріг –
І тікати скільки ніг.
Розбігаймось хто куди, –
Вовк біжить
Ки-ки-ки – дуже любим ми казки.
Ни-ни-ни – вчать всьому нас вони.
Ця-ця-ця – ох цікава казка ця.
Ву-ву-ву – хочу слухати нову.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
Учні повертаються одне до одного та переказують казку в парах.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– Сиднем у землі сиділа,
Час настав – і всіх здружила
Діда, бабу, внучку й Хвінку,
Мишку та кицюню Мінку. (Ріпка)
– Як ви вважаєте, чи допоможе
– Сьогодні ми про це дізнаємося з казки, яку написав Юрій Ярмиш.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Народився Юрій Феодосійович у Дніпродзержинську на Дніпропетровщині в сім’ї вчителів. Дитинство його пройшло на берегах Славути і на Уралі, а шкільні роки – серед розкішної природи Карпат.
Юрієві Ярмишу доводилось багато подорожувати. Він побував у Великій Британії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію, враження про яку описав у творі “По дорогах Індії”.
Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. У Санкт-Петербурзі видано антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних Держав, у якій вміщено по одному-два твори кожного автора, а Ю. Ярмиша – аж 16 казок.
Друзі жартома називають його “українським Андерсеном”. І це не випадково. Ім’я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чільних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей.
У 2001 р. за цикл новел-фантазій Юрію Феодосійовичу присуджено літературну премію імені Юрія Яновського.
1) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання казки учнями.
– Чи сподобалася вам казка?
– Що в ній незвичного?
2) Словникова робота.
А) Довідкове бюро.
Пишатися – відчувати гордість за кого-небудь, бути сповненим гордості за щось; гордитися.
Б) Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем; скоромовкою в парах.
Ото отоді
Страх торік
Збагнути відхекатись
Торішньої наморилася
Страхітливо сіроманці
– Прочитайте найкоротше і найдовше слово.
Фізкультхвилинка
3) Читання казки учнями “ланцюжком”.
4) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
– Як бабуся і кицька дякували мишці?
– Що відповіла мишка дідусеві наступного року?
– Пригадайте персонажів української народної казки “Ріпка”.
– Опишіть їхні дії в народній і літературній казках.
– Що спільного й відмінного у народній казці та казці Юрія Ярмиша? Чого більше?
– Розгляньте малюнок. Який епізод казки на ньому зображено?
1) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання першої частини казки.
– Читайте, намагаючись передбачити, що відбуватиметься далі.
– Як ви вважаєте, хто допоможе?
2) Читання учнями кінцівки казки.
– Чому внучка не захотіла рвати ріпку?
– Які важливі для вас думки Юрій Ярмиш висловив у своїх казках?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
– Чого вас навчили прочитані казки?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казки.