І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 28. ЗНАЙДІТЬ РИМИ. ГРИЦЬКО БОЙКО. СКОРОМОВКИ
Мета: удосконалювати техніку свідомого виразного читання; учити добирати у віршах рими; ознайомити з творчістю Грицька Бойка; збагачувати словниковий запас; розвивати мислення, уміння зосереджуватися на виконанні завдань; виховувати уважність, самостійність у виконанні завдань.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Шура, як весна… зима
Кожушок в мішок… настала
А як знов прийшла… нема
До мішка, а
Залишилось… пушок
Трішки шкіри та.. небагато
Та ще гудзики й… мішок
Миші влізли до… кожушка
І погризли… залишився
Лиш шматочок… мішка
Ось історія яка.
Край – … (грай, рай, вибирай…)
Їжачок – … (павучок, бочок, черв’ячок, реп’яшок…)
Весна – … (красна, рясна, ясна, голосна…)
М’яч – … (скач, не плач, удач…)
Усмішка – … (книжка, мишка, кішка…)
Ча-ча-ча-ча – звірі граються в… (м’яча).
Ці-ці-ці-ці – нападаючі -… (зайці).
Чу-чу-чу-чу – вовк ударив по… (м’ячу).
Ця-ця-ця-ця – судить гру
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах
Учні повертаються в парах одне до одного і читають твори Олени Пчілки.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Послухайте вірші.
Виразне читання віршів Грицька Бойка вчителем або заздалегідь підготовленими учнями.
ЯК НЕВДАХА ВИСТУПАВ
– От я вчора виступаві
Ви б почули, як співав!
Хоч немає слуху,
Я горлав щодуху:
До-ре-мі-фа-соль-ля-сі!
Голос мій почули всі!
А скінчив – що сталось! –
З місць усі зірвались,
Сцену ледь не рознесли,
А мене вхопили –
Аж на вулицю несли
І вже там… набили!
ПРОВАЛИВСЯ ПО КОЛІНА
– От на лижах я спустився!
Мчав, як тільки міг!
Та упав і провалився
По коліна в сніг…
– А чого ж в снігу шапчина
Й очі повні сліз?
– Проваливсь я по коліна…
Головою вниз!
– Який настрій викликали у вас ці вірші?
– Автор цих віршів – Грицько Бойко, з творчістю якого ми сьогодні ознайомимося.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Грицька Бойка справедливо можна назвати неперевершеним майстром сміху в поезії для дітей. Він, як ніхто інший, умів не просто розважати молодших читачів, а й з теплим, добрим гумором, дотепно й незлобливо показати найрізноманітніші вади дитячого характеру. Вереда, замазура, хвалько, брехун, ледар, базіка, невіглас, недотепа, боягуз, підлабузник, задавака, ябеда, роззява, симулянт – ось “знамениті” персонажі його чудових віршів та поем.
Фізкультхвилинка
1) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання скоромовки учнями.
– Яке слово ви додали?
– З яким словом воно римується? (Малі – теплі)
2) Словникова робота.
Льоля – сорочка (зазвичай дитяча).
3) Читання скоромовки напівголосно і повільно; голосно і швидко; весело, сердито.
1) Гра “Рибки”. Самостійне читання скоромовки учнями мовчки.
– Яке слово ви додали?
– З яким словом воно римується? (Подзьобав – пострибав)
2) Словникова робота.
Бараболька – картопелька.
Бруківка – дорога або вулиця (мостова), вимощена камінням.
3) Читання скоромовки напівголосно і повільно; голосно і швидко; весело, сердито.
– Які звуки часто повторюються в кожному з віршів?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З творчістю якого письменника ви ознайомилися?
– Який твір вам сподобався найбільше?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять скоромовку Грицька Бойка.