Українська література 6 клас
Я І СВІТ
Ірина Жиленко (Народилася 1941 року)
ЖАР-ПТИЦЯ
Сусідка моя – чарівниця –
Годувала надвечір родзинками
У клітці золоту Жар-птицю
З очима-намистинками.
І як воно трапилось – хто його зна –
Та тільки дверцят не замкнула вона.
Рвонулась на волю чудесна Жар-птиця,
І враз освітилась казково столиця.
Летіла все вище, так гарно, так вільно,
Як в найзолотішім, найкращім мультфільмі
Дорослим і дітям яснішали лиця:
“Як хороше жити під сонцем Жар-птиці!”
І
Яка себе називала Павою
(старезна, без ока, та ще й кульгава),
Знайшла Жар-птицю непристойно яскравою
І вся вороняча орава
Зчинила люту стрекотняву:
“Вона яскра-яскра-яскррава!
Таку чужу нескромну птицю
Тримать годиться тільки в клітці!”
Вже третій день – нема Жар-птиці.
І людям посмутніли лиця.
О, не сумуйте. Її нема,
Бо – розумієте? – зима.
Жар-птиця ж – птаха екзотична,
Південна, до снігів незвична.
Ну, от і простудилась трішки.
Лежить вона терпляче в ліжку,
П’є молоко, клює родзинки,
Чита “Барвінок”
Пішли на лад у неї справи.
І скоро знов злетить вона
На злість лихим, кульгавим гавам,
На новорічну радість нам!
Поміркуй
“Світ навколо нас повний краси, вона виявляється в найменших перелітних образах, яких часто не помічають люди.
У краплині води, взятої з калюжі, вирує цілий світ… Відкрий тільки очі і дивись”.
Г. К. Андерсен
А чи помічаєш ти красу навколо себе?
Як ти розумієш словосполучення “птаха екзотична”?
1. Які почуття в тебе викликає Жар-птиця? Чому “хороше жити під сонцем Жар-птиці”?
2. Як ти вважаєш, кого уособлює в собі Пава?
3. Досліди, які художні засоби вжито у вірші.
4. Яка, по-твоєму, основна думка твору?