Зав’язка у російській казці

“У певному царстві, у певній державі” – оскільки ніби медлительно-эпически починається чарівна казка. Однак це повільність оманлива. Казка сповнена найбільшого напруги.

Вона зовсім на статична, їй ніколи не описує і характеризує, хоче до дії.

Формула “у певній царстві” свідчить про просторову невизначеність місця дії. Така вступна формула характерна А ЛЯ російських казок. У казках інших народів цьому відповідає невизначеність у часі: es war eіnmal (німецьке “ніколи було”); once upon a tіme (англійське – “якось, на певну час”);

іl у avaіt une foіs (французьке – “якось було”).

Така форма зрідка є і ми: “У давні роки стояла одна сільце” (Аф. 149), але таке формула віддає книжністю і швидше властива легенді, ніж казці, вступ ж “у певній царстві” характерно саме з чарівної казки і як підкреслює, що дія її відбувається поза часом та простору.

Далі йде перерахування дійових осіб: жили собі “дід так баба” чи “мужик”, “в нього (неї) було три сина”, “король, в нього було три дочки краси неописаної” тощо. буд. Це зовсім на реалістичне опис сім’ї. Початкова ситуація охоплює зазвичай особи двох поколінь – старшого

й молодшого.

Це майбутні дійових осіб розповіді, і казка будь-коли вводить жодного зайвого особи. Кожне обличчя відіграватиме своєї ролі в розповіді. Особи старшого покоління зазвичай здійснюють відправку героя з дому, особи молодшого – вирушають з дому, те й інше у різних форми і що за різних мотивировках.

Соціальна приналежність героя не відіграє ролі. Героєм може бути царський син, і селянський син.

Але, звісно, у трактуванні їх може бути певна різниця обстановочного характеру. Така початкова чи вступна ситуація іноді обставляється підкресленою благополуччям. Усі виглядає чудово: син так дочка “такі огрядні, такі хороші”. “Жив купець пребагатий: в нього одне дочка була хороша-расхороша”.

Доньки завжди надзвичайні красуні: “що ні казці сказати, ні пером описати”. У царя – прекрасний сад, в казці про жар-птиці – сад із “золотими яблуками.

Якщо казка починається, наприклад, з посіву, то сходи завжди чудові тощо. буд. Легко помітити, що таке добробут служить контрастним тлом для майбутньої біди, що це щастя підготовляє собою нещастя. Початкова ситуація трапляється епічно поширена.

Старі бездітні.

Вони моляться народження сина. Герої народжується дивним чином.

Мотив чудесного народження є у різноманітних сюжетах й у дуже різні форми. Якщо є три брата, молодший зазвичай вважається дурнем. Вона лежить на печі і щось робить, “в сажі і шмарклях запатрался”.

Але це – лише видима оболонка, контрастирующая з внутрішніми якостями: цей усіма зневажуваний дурень, і зробить потім казкові подвиги. Він виявиться безкорисливим героєм, він звільнить царівну, воно сягне найбільшого щастя. Але це – лише у майбутньому.

Якщо герой народжується дивним чином, він швидко зростає, “за дням, як на дріжджах”.

Три брата іноді сперечаються про першості, відчувають чинність. Першість завжди дістається молодшому. Всі ці форми епічної поширеності уявити не можуть собою функцій, згадую про неї мимохідь, хоча власними силами ці мотиви заслуговують докладного вивчення.

Дія ж починається сіло, що відбувається якесь нещастя.

Нещастя підкрадається дуже непомітно: все починається сіло, що хтось із персонажів, переказаних у початковій ситуації, тимчасово їде. Так, князь їде до далеку дорогу і вагітну дружину одну. Купець їде “в чужі країни” торгувати, князь – війну, селянин забирають роботу у ліс тощо. буд.

Ми називаємо цю функцію тимчасової отлучкой. Сенс її у тому, що виймають старші і молодші, сильні й беззахисні.

Беззахисні діти, жінки, дівчини залишаються одні. Цим готується підгрунтя біди. Посилену форму “відлучки” є смерть батьків.

Особливо вмирає батько і все царство на молодого, недосвідченого сина, а самого сина доручає якомусь дядькові.

Той-таки ефект небезпечної розлуки досягається отлучкой не старших, а, навпаки, молодших. Ивашечка отпрашивается поудить рибку, і баба відпускає його із великою неохотою, але у знак ніжності надіває нею чисту сорочку і червоний пасок (тип 327 C, F, Аф. 106-108 (У), 110-112).

Царівни вирушають погуляти на свій сад: “Ось прекрасні королевны вийшли у сад погуляти, побачили червоне сонечко, і дерева, і обов’язково квіти” тощо.

Буд. (тип 301, Аф. 140). Діти вирушають на ліс по ягоди чи навіть погуляти тощо. буд.

Відсутність часто-густо супроводжується заборонами. Особливо яскраву форму заборони є заборонений прикомірок.

Батько, помираючи, забороняє своїй дитині укладати жодну з кімнат палацу: “У цілому цей прикомірок нє могі зазирати”. Найчастіше, проте, зустрічаються заборони виходити з дому: “Багато князь її умовляв, заповів не залишати високі тереми”. Посилену форму такої заборони маємо у випадках, коли дітям як забороняють виходити, але садять в глибоке підземеллі, де їх сидять без світла, чи коли дочка садять на високу вежу, де теж бачить світла, має стосуватися землі і куди їжу подають їй через віконечко.

Заборони в казці надзвичайно різноманітні. Так, кінь попереджає героя, знахідок золоте перо: “Не бери золотого пера, возьмешь-горе дізнаєшся” (тип 531=К531, Аф. 169).

Заборона у фольклорі завжди порушується. Інакше було б сюжету.

Заборона і порушення – парна функція. Таких парних функцій в казці багато. Я даю формальне опис казки, розглядаю поки композицію. Але формальне вивчення ще означає вивчення формалістичного.

Воно є перша щабель историко-генетического вивчення.

Історичний вивчення казки загалом буде надано особливо, та деякі елементи можна розгледіти окремо. Це трохи порушує стрункість викладу, але розширює розуміння.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Зав’язка у російській казці