Влада в житті і романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”

Булгаков з підкресленою визначеністю і відкритістю пояснював у листі молодшому братові: “Тепер повідомляю тобі, брат мій: стан мій неблагополучний. Всі мої п’єси заборонені в СРСР, і ні одного рядка мого не надрукують. У 1929 році було здійснено моє письменницьке знищення.

Я зробив останнє зусилля і подав Уряду СРСР заяву, у якій прошу мене із дружиною моєю випустити за кордон на будь-який строк… У випадку, якщо моя заява буде відхилена, гру можна вважати закінченою, колоду складати, свічі гасити… Без усякої малодушності повідомляю

тобі, мій брат, що питання моєї загибелі – лише питання строку, якщо, звичайно, не відбудеться чуда.

Але чудеса трапляються рідко”. У романі “Майстер і Маргарита” знайшла відбиття особиста, реальна ситуація, пережита автором. Перші асоціації зі словом “влада”, що виникають у нас, – це політика, уряд, держава і подібні поняття.

Тобто влада усвідомлюється нами як влада суспільства. В “Майстрі і Маргариті” темі соціальної влади присвячені чотири глави про прокуратора Іудеї Понтія Пілата і про бродячого філософа Ієшуа Га-Ноцрі. Ця тема, як видно, дуже хвилювала письменника. Він намагався

зрозуміти, чому державна влада виявляється ворожою вільної особистості. Ієшуа затверджує, що “усяка влада є насильством над людьми” і що “настане час, коли не буде влади ні кесарів, ні якої-небудь іншої влади.

Людина перейде в царство істини і справедливості, де взагалі не буде потрібна ніяка влада”.

Щоб спростувати ідеї Га-Ноцрі, Пілат не знаходить нічого кращого, як нещиро вимовити “великі” слова на честь зневажуваного ним імператора Тіверія. Це знадобилося прокураторові для демонстрації присутнім своєї вірності кесареві – просто потрібно було заперечити красномовному арештантові. І це відразу доводить, що Га-Ноцрі правий: прирікаючи на болісну смерть невинного, Пілат доводе що не має ніяких виправдань насильству. Колись прокуратор був хоробрим воїном, врятував від загибелі велетня Марка Щуробія. Тепер же, ставши намісником Рима, він боїться звільнити від покарання невинного.

Персонажі московських сцен “Майстра і Маргарити”, на відміну від Пілата, боїв і подвигів вже не пам’ятають, хоча від закінчення кровопролитних громадянської і Першої світової війн їх відокремлює не більш ніж десяток років. Тут показані люди, влада яких більше обмежена, чим у прокуратора Іудеї.

Вони не вільні в житті і смерті громадян,

Але довести до вбогості і моральної загибелі неугодних цілком у межах влади літературних начальників типу Берліоза, Лавровича або Латунського. Але не можна забувати про те, що влада буває не тільки державною. У своєму останньому і головному романі Булгаков приділяє багато уваги владі надприродній.

Звичайно, очевидна величезна сила Диявола. І першою подією, що доводить її, є раптова і передвіщена “іноземцем” смерть Берліоза, потім божеволіє Іван Бездомний, “летить” у Ялту Лиходіїв і так далі. (Потрібно помітити, що Воланд карає москвичів тільки по справедливості.) Але кульмінацією сили Сатани є бал, на якому відбулося вбивство шпигуна барона Майгеля. Виходить, що булгаковський чорт карає сьогодення зло і як би намагається допомогти людям знайти Бога, на відміну від персон, що володіють деякою суспільною владою. Наприклад, Берліоз, освічена Людина, що повинна направляти свого молодого колегу на правильну дорогу, насправді використовує свій вплив на нього, щоб максимально віддалити від неї.

Воланд явно не ворог Ієшуа, він, скоріше, його помічник.

Очевидно, що Диявол, маючи владу над Землею, не в силах вирішувати, коли обриватися людському життю. І останнє слово в рішенні долі Майстра і Маргарити теж належить не йому. Та й Пілатові приносить волю аж ніяк не Маргарита, а заступництво того, з ким він так запекло хоче поговорити, тобто Ієшуа. Мені здається, у романі дуже тісно зв’язані такі поняття, як “Бог” і “Любов”, оскільки Бог починається з Любові, а Любов – Божественна сила.

Тема в Булгакова розкривається з нової сторони. У недосконалому світі вона невіддільна від страждань.

Але письменник показує нам, що для безкорисливої, вірної, святої любові немає перешкод. Маргарита, перебуваючи під владою найсильнішого почуття, продає душу Дияволові в ім’я порятунку коханої людини. Безмежна, чиста любов її настільки сильна, що перед нею не може встояти навіть Воланд. Теперішня любов вічна. Вона рятує і прощає.

Ця любов готова на самопожертву в ім’я щастя, життя. Ця любов несе в собі силу життя, вона веде до порятунку. І “хто сказав, що немає на світі теперішньої, вірної, вічної любові?”. Отже, ми бачимо, що над людьми панують почуття, але про силу не тільки любові говорить Булгаков, він також підкреслює і владу страху над людиною. Так, П’ятий прокуратор Іудеї боїться втратити своє положення, ушкодити своїй кар’єрі і тільки тому прирікає на смерть мирного філософа, після чого його мучить совість, і буде мучити ще “дванадцять тисяч місяців”. Совість, до речі, теж має величезну владу над людиною: адже не пройшло і дня, як римський намісник пошкодував про те, що зробив, і тепер, уночі “він піде на все, щоб врятувати від страти рішуче ні в чому не винуватого бездумного мрійника і лікаря!”.

Тема влади дуже важлива в ідейному змісті роману “Майстер і Маргарита”.

Письменник розглядає різні види влади, але найбільше його цікавить влада державна, ідеологічна: вона позбавляє людського вигляду, придушує особистість, знищує волю, перекручує долю. І така влада ознака не тільки тоталітарної держави, але і людського суспільства взагалі – до цієї думки підводить нас автор роману, міркуючи про проблему влади.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

Влада в житті і романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”