1. Що таке постмодернізм?
Постмодернізм (від англійського ровітосіегпіят) – буквально: те, що відбу вається після модернізму. До культурологічного вжитку слово вніс англійський історик культури Арнольд Тойнбі, який дав періодизацію явища. Цей напрям у мистецтві є наслідком доби розпаду цілісного погляду на світ, доби руйнування звичних систем, розчарування.
2. Назвіть ознаки постмодернізму.
Домінанта постмодернізму диктується пріоритетом індивідуального над універсальним, особистості над системою, людини над державою, прагнення
Ачьтер – нативному вибору протиставляють широкий спектр рівноправних рішень, можливість вибору варіантів. І те, що оберігає цей напрям від пафосності, – цс іронічність погляду.
3. Якими с зовнішні риси твору постмодернізму?
Твір постмодернізму, як правило, двоплановий. Зовнішній сюжетний ряд зрозумілий для кожного. Внутрішній – філософський, психологічний, ідеологічний
Самі твори нерідко містять сюжет та ідею на межі філософії та літератури, історії та літератури тощо. Часто вживаються ремінісценції з відомих творів, цитати, а інколи переінакшення, так звана лінгвопластика (“пчело – век” Пелєвіна), та ін. Ігрова форма, парадокс підкреслюють ненормальність, нс – справжність пануючого в реальності життя. Велику роль відіграє образ оповідача, оскільки провідною стає нарація, тобто розповідність у тексті.
Оповідач надає іронічності розповіді, сіє сумнів, робить розповідь напівреальною.
4. Чиї філософські системи були підгрунтям постмодернізму?
Суттєвий внесок в обгрунтування постмодернізму зробили французькі філософи постструктуралісти Ж.-Ф. Ліотар, Ж. Дерріда, М. Фуко, Ж. Батай, а також американський неомарксист Ф. Джеймсон.
5. Назвіть імена письменників, пов “язаних із постмодернізмом.
Першу хвилю постмодернізму пов’язують із відкриттями у галузі природничих наук та наслідками НТР. Тоді працювали такі автори: Дж. Барт (ст. “Література виснаження” та “Література наповнення”, “Плавуча опера”, “Козлоюнак Джайлз” та ін ), Т. Пінчон (програмна новела “Ентропія”), Г. Грасс (“Бляшаний барабан”), Дж.
Хеллер (“Пастка-22”), Абрам Герц (“Прогулянка з Пушкіним”), В. Єрофєєв (“Москва-Петушки”), У 80-ті роки сформувалася певна модель поетмодерніст – ського мистецтва, яка дозволила об’єднати під однією назвою “постмодернізм” такі різні твори різних авторів: оригінальна проза І. Кальвіно, свідомо змодельо – вану прозу Умберто Еко (“Ім’я троянди”), різноманітність експериментальної романістики Д. Фаулза (“Колекція пер”, “Маг”, “Жінка французького лейтенанта”) і драматургію С. Шепарда і Т. Інджа, М. Фріша. Сюди ж віднесли П. Зюскінда “Запахи”, К. Рансмайра “Останній світ”, М. Павича “Хазарський словник”. Багато хто з авторів постмодерністської прози, будучи вчсним-філологом, допоміг у теоретичному обгрунтуванні: У. Еко, М. Бредбері.
Д. Лодж та інші. А. Роб-Грійє назвав постмодерністську прозу “цитатною літературою”, у якій все переоцінюється
6. Якими були ключові образи постмодернізму?
Це карнавал, лабіринт, бібліотека, божевільня
7. Яким є герой постмодернізму?
За словами У. Еко, це людина, яка почувається незахищеною, їй “дуже незатишно у холодному всесвіті”. Постмодернізм пропагує культ незалежної особис тості, індивідуальності, цінність життя якої над усе. Особистість є неповторною.
8. Із якими явищами науки й культури пов’язане виникнення постмодернізму?
Виникнення постмодернізму пов’язане насамперед із розвитком відеотехніки, комп’ютерної техніки та технологій, телебачення, тому що ці технічні засоби надають можливість моделювати “другу” реальність. Завдяки цьому, зокрема, виник і такий різновид постмодерністської літератури, як комп’ютерна література або інтернет-літсратура.
9. Назвіть українських письменників-постмодерністів.
Ю. Андрухович, Ю. Іздрик, О. Ульяненко, С. Гіроцюк, В. Медвідь, О. Забуж ко та ін.