Мета: розширити і поглибити знання учнів про творчість В. Сухомлинського; ознайомити їх з твором “Співуча пір’їнка”; спонукати школярів до роздумів щодо змісту твору; розвивати творче сприймання й уміння описувати навколишній світ; розвивати уяву, фантазію, зв’язне мовлення учнів; виховувати кращі риси характеру.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
– Накрапає дощ (тихо).
– Дощ пускається сильніше (голосніше).
–
– Дощ слабшає (тихіше).
– Дощ припинився (читання припиняється).
Бабуся в кіоску забула авоську,
А внучка Ганнуся відразу гайнула,
Забуту авоську бабусі вернула.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра “Дуель”
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики “Чи уважно ти читав?”. Оцінюють відповіді одне одного.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Згадайте, хто з письменників написав “Казки школи під голубим небом” та пропонував проводити уроки серед природи? (В. О. Сухомлинський)
–
– Чого вони нас навчили?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Рибки”
Самостійне мовчазне читання вступної статті
– Про що йшлося в розділах “Я хочу сказати своє слово” та “Візьму перо і спробую”?
– Чи знаєте ви свої здібності? Чи розвиваєте Ви їх і належно цінуєте?
2. Опрацювання твору Василя Сухомлинського “Співуча пір’їнка”
1) Виразне читання твору вчителем.
– Чи сподобалась вам казка?
– Які почуття вона у вас викликала?
– Про яку пташку розповідається в казці?
– Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха? (Демонстрування малюнка, на якому зображено стрепета.)
– Стрепет належить до родини дроф. Це великий птах із сильними довгими ногами, короткими кігтями, щоб краще було ходити і бігати у степах з високою та густою травою. Коричнево-сіре забарвлення допомагає ховатися від ворогів.
А з голосом цій пташці не поталанило. Вона може лише невиразно шипіти.
2) Словникова робота.
Читання слів “буксиром” за вчителем
Свист струни
Стрепет пір’їнка
Звучання найтоншої
Висувається дивовижний
– Доберіть синоніми до слова дивовижний (чудовий, прекрасний, прегарний, чарівний).
– Прочитайте окремо іменники, дієслова, прикметники.
3) Робота в парах. Підготовка до виразного читання.
– У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати твір?
– Які слова виділите при читанні?
– Де зробите паузи?
4) Виразне читання твору учнями.
5) Фізкультхвилинка.
6) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Як автор пише про Стрепета?
– Що він має у своєму крилі?
– Чим особлива пір’їнка?
– Із чим порівнюється його спів? Прочитайте.
– Яке лихо трапилось у Стрепета?
– Куди впала пір’їнка?
– Хто знайшов пір’їнку?
– Що Сергійко зробив із пір’їнкою?
– Про що попросив його Стрепет?
– Як ви розумієте слова чоловіка?
7) Гра “Розвідники”.
– Скільки разів у творі автор ужив слово Сергійко (3)? Стрепет (8)?
– Доберіть спільнокореневі слова до слова спів. (Співає, співуча, заспівати, співак)
8) Гра “Голосування ногами”.
Діти встають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”, ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.
– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне – тупає ногами ліва шеренга та називає правильну відповідь.
9) Гра “Земля – небо”.
За командою “земля” діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою “небо” – піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову “земля” – учні очима знаходять, де вони припинили читати.
10) Робота в групах. Гоа “Складіть і поясніть”.
– Багато прислів’їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими.
Відновіть та поясніть їх значення.
Гарні не красиві слова, … | Не було б краси. |
Якби все на світі було однакове, … | Своя співуча пір’їнка. |
Рана від слова заживає, проте… | А красиві діла. |
До самої вершини… | Слід глибокий зостається. |
У кожної людини є… | Веде кам’яна стежина. |
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким твором ознайомилися на уроці?
– Хто його автор?
– Яка головна думка твору?
– Який висновок зробили для себе після сьогоднішнього уроку?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку (с. 174-175).