Мета: поглиблювати знання учнів про міфи давніх греків; перевірити розуміння міфів “Деметра і Персефона”, “Нарцис”, “Орфей і Еврідіка”; розвивати увагу, пам’ять, міння виявляти міжпредметний і міжлітературний зв’язки; виховувати любов до
Художнього слова.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів. Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з чарівним світом давньогрецьких міфів, які
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Гра “Вернісаж”
Презентація ілюстрацій до міфу “Деметра і Персефона”
Учні презентують малюнки, діляться своїми враженнями від міфу або його епізоду.
Вікторина за міфом “Деметра і Персефона”
– Хто така Деметра? (Богиня родючості й хліборобства)
– Який вона мала вигляд? (Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й чарівних маків.)
– Як звали дочку Деметри? (Персефона, Кора)
– Як у міфі пояснюється виверження вулкану на острові Трінакрія? (Під островом у кам’яному полоні знаходиться
– Хто такий Аїд? (Бог підземного царства, царства мертвих.)
– Чому Аїд закохався в Персефону? (Афродіта наказала своєму сину Ероту вистрілити Аідові у серце. Вона хотіла, щоб боги не забували про її силу і владу над ними.)
– Що збирала Кора у гаю? (Квіти)
– Що сталося з Деметрою після викрадення Кори? (Вона страшенно страждала, не пила і не їла, не омивала своєї нетлінної шкіри і ясних очей. Темно-синій хітон її подерся, червоні маки зів’яли, золоте колосся загубилося, а довгі коси взялися памороззю-сивиною.)
– Як богиня Деметра покарала злого хлопця Аскалаба? (Перетворила на ящірку.)
– Хто розповів бідній матері таємницю викрадення Кори? (Геліос, бог Сонця)?
– Як люди відчули журбу Деметри? (Земля перестала родити, зів’яли квіти, повисихали джерела; життя на землі ніби завмерло.)
– Яким чином підступному Аїду вдалося залишити у підземному царстві Персефону? (Вона скуштувала декілька зерняток гранату в підземному царстві і тому повинна була залишитися там назавжди.)
– Кого і чому Персефона перетворила на сича? (Служника Аїда за те, що він розповів про гранат, скуштований нею.)
– Як мудрий Зевс розв’язав суперечку між богами? (Дві третини року Персефона буде проводити на землі з матір’ю Деметрою, а одну третину – у підземному царстві з чоловіком Аїдом.)
– Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Зміна пір року, виверження вулкану)
– Доведіть, що цей переказ є міфом.
Цікаво знати!
Від імені богині Деметри утворилося сучасне чоловіче ім’я – Дмитро (Дмитрій).
– Які квіти збирала Кора? (Квіти, які, за свідченням Овідія, збирала Кора (Персефона), були маками. На острові Кріт знайдено зображення богині з голівками маку у волоссі. На іншому зображенні богиня тримає маки у руці, а на золотій каблучці з кладу, знайденому в акрополі Мікен, Деметра передає голівки маків своїй дочці Персефоні.
Макове насіння додавали до хліба, відтак маки символізували Деметру, оскільки вони росли на нивах. Кора ж збирає або вживає мак через його снодійну властивість та червоний колір пелюсток, який вважали символом відродження після смерті.)
Фізкультхвилинка Вікторина за міфом “Нарцис”
– Ким був Тіресій? (Сліпий віщун, який за волею Зевса передбачав майбутнє.)
– Як звали матір Нарциса? (Німфа Ліріопея)
– Про що Ліріопея хотіла дізнатися у віщуна? (Чи довго буде жити її син, бо він – смертний?)
– Чому пророцтво Тіресія здалося німфі дивним? (Віщун сказав, що Нарцис житиме доти, доки сам себе не побачить.)
– Що понад усе любив Нарцис? (Полювати, блукати у лісі.)
– Як звали німфу, що закохалася в героя? (Ехо)
– Чому Ехо втратила можливість розмовляти? (Гера покарала Ехо за те, що вона відволікала її розмовами, у той час, коли Зевс розважався з її сестрами – німфами.)
– За що Афродіта покарала Нарциса? (За нехтування коханням німф і дівчат)
– У чому полягало покарання юнака? (Він закохався у самого себе, побачивши своє віддзеркалення у воді.)
– Що трапилося з Нарцисом після смерті? (Він перетворився на прекрасну білу квітку – нарцис.)
– Що сталося з німфою Ехо? (Від страждань вона худла, доки не зосталися в неї лише кістки та голос. Кістки перетворилися на каміння, а голос живе й досі.)
– Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Виникнення луни та квітки нарциса)
Цікаво знати!
У сучасній мові нарцис (у перен. знач.) – самозакохана людина.
Вікторина за міфом “Орфей та Еврідіка”
– Що подарував Орфею бог Аполлон? (Кіфару, або ліру)
– Чим був знаменитий Орфей? (Він був талановитим співцем; усе живе на землі завмирало, слухаючи його.)
– Чому бог Гіменей не хотів прийти на весілля Орфея та Еврідіки? (Він відчував, що ця пара не буде щасливою.)
– Яке лихо трапилося незабаром? (Еврідіка померла від укусу отруйної змії.)
– Що вирішив зробити Орфей? (Повернути дружину з царства мертвих.)
– Чому Харон і пес Кербер дозволили співцеві пройти у підземне царство? (Вони були зачаровані його співом.)
– За якої умови Аїд дозволив Орфею забрати Еврідіку? (Йти, не озираючись назад.)
– Чому озирнувся Орфей? (Хотів переконатися, що Еврідіка оживає.)
– Чому вакханки напали на співця? (Не могли пробачити йому, що він зневажає їх, не звертає на них жодної уваги.)
– Як пам’ять про Орфея увічнилася на землі? (За міфом, голову Орфея морські хвилі донесли до острову Лесбос, і відтоді цей острів став батьківщиною славетних поетів. А кіфара співця засяяла незгасно на небі – п можна побачити як сузір’я Ліри.)
– Які якості уособлює в собі Орфей? (Він талановитий митець, людина, що віддана своєму єдиному коханню.)
Цікаво знати!
У сучасній мові орфей – чудовий співець і музика.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що найбільше сподобалось на сьогоднішньому уроці?
– Які міфи Стародавньої Греції хотіли б ще прочитати?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Народні легенди”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 8
Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо). Дощ пускається сильніше (голосніше). Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше). Дощ припинився (читання припиняється).
На городі в нас картопля,
Кавуни і кабачки.
Є калина, є капуста,
Є червоні бурячки.
Артикуляційна гімнастика. “Слухняний язичок”
- Рот напіврозкритий. Кінчиком язика намагайтеся торкнутися носа, потім підборіддя, поверніть язик у початкове положення. Рот напіврозкритий.
- Кінчиком висунутого язика напишіть у повітрі букви алфавіту, після кожної букви повертайте язик у початкове положення. Забийте язиком гол.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9
Робота над скоромовкою
Виделкою Вова вареники їв,
А Вітя водиці з відерця відпив.
Артикуляційна вправа “Чашечка”
Чашку чарівну я можу зробити,
З глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
Старанно в нього краї загинаю.
Соком наповню її чи водою –
Чашка чарівна завжди зі мною.
(Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд.)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 11
Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо). Дощ пускається сильніше (голосніше). Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше). Дощ припинився (читання припиняється).
Кукурудза на городі
Дивувалась своїй вроді:
Милувалась дуже-дуже,
Наче в дзеркало в калюжу:
Білі зуби, коса довгенька,
Та сукня гарна, зелененька.
Читання примовки з поступовим прискоренням
Сонечко,
Полети на облишко,
Принеси нам з неба,
Щоб було влітку:
У городі боби,
В лісі ягоди, гриби,
В джерелі водиця,
В полі пшениця.