Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях І. Я. Франка – людини – борця і патріота України; викликати інтерес до його творів; удосконалювати навички свідомого виразного читання; збагачувати словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до рідної землі, мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Гра “Угадай предмет за ознаками”
Ведучий називає кілька ознак задуманого предмета, доки учасники гри не відгадають назву предмета.
– Жовтий,
– Смачне, солодке, холодне, вершкове, шоколадне. (Морозиво)
– Довговухий, куцохвостий, полохливий, прудконогий. (Заєць)
– Сірий, колючий, безхвостий, маленький, хижий. (Їжак)
2. Робота над скоромовкою
Їжак з їжачихою і з їжаченятами,
Стриж зі стрижихой і стрижеченятами.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогоднішній урок ми присвячуємо оповіданням І. Я. Франка. Саме їх називають самоцвітами, тобто дорогоцінними камінчиками. Оповідання “Малий Мирон”, “Грицева шкільна наука”, “Мій злочин”
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Гра “Чи уважний ти читач?”
Тестування (за оповіданням “Грицева шкільна наука”)
1. Скільки гусей гнав пасти Гриць перед походом до школи?
А) 20; б) 5; в) 25.
2. Хто повів Гриця до школи?
А) Батько; б) мати; в) батько й мати.
3. Що хлопці примусили Гриця з’їсти?
А) Цукерку; б) крейду; в) глину.
4. Скільки тривала Грицева шкільна наука?
А) Рік; б) два; в) півроку.
5. Як називали вчителя в школі?
А) Пан; б) професор; в) добродій.
6. Скільки гусей стало в череді після повернення Гриця зі школи?
А) Понад 40; б) понад 20; в) понад 25.
Відповіді: 1в; 2а; 3б; 4а; 5б; 6а.
2. Фізкультхвилинка
3. Робота в групах
1-ша група. “Грицева шкільна наука”
Стислий переказ оповідання за планом
План
1. До школи.
2. Хлопчачі витівки.
3. Почалася наука.
4. Минув якраз рік.
– Чим відрізняється ваша школа від Грицевої?
2-га група. “Малий Мирон”
Дайте відповіді на запитання:
– Чому оповідання називається “Малий Мирон”?
– Яким ви його уявляєте?
– Що було для Мирона найбільшим щастям?
3-тя група. “Мій злочин”
Робота за пам’яткою
1. Визначити жанр твору.
2. Про що в ньому йдеться? (Стисло)
3. Знайти і прочитати: опис птаха, поведінки птаха в неволі.
4. Визначити головну думку твору.
4. Гра “Упізнай твір”
Учитель читає уривок, учні мають назвати назву твору.
– Що з нього буде? Який цвіт розів’ється з того пуп’янка? Се й проповісти не тяжко.
Лучаються по наших селах доволі часто такі дивовижні появи. Все у них змаленьку не так, як у людей: і хід, і обличчя, і волосся, і слова, і вчинки. (“Малий Мирон”)
– Він, як звичайно, встав рано, поснідав, поплакав трохи, почухався, взяв прут і, підскакуючи, погнав гуси з обори на пасовисько. Старий білий гусак, як звичайно, наставив до нього свою невеличку голову з червоними очима і червоним широким дзьобом, засичав різко, а відтак, таракаючи про щось нецікаве з гусками, пішов передом. (“Грицева шкільна наука”)
– Власне надійшла весна, один із перших гарних теплих днів. Перший раз по довгій зимовій неволі в тісних душних хатах ми, сільські діти, могли побігати собі свобідно. Ми вибігли на сіножать, що ще була гола і сіра від скиненої недавно зимової перини.
Тільки десь-не-десь прокльовувалася з землі свіжа зелень: сквапливі острі листки тростини, ще позвивані в острі шила листки хріну та лопухів над потоком. Тільки в недалекім лісі сподом усе забілілося від дикого часнику, що власне починав уже відцвітати, від білих і синіх підліщків. (“Мій злочин”)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Я дізнався…
– Найбільше мені сподобалося…
– Хочу прочитати…
– Свою роботу на уроці оцінюю…
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Сторінками казок Василя Симоненка”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.