Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити давати характеристику дійовим особам, виділяти опис пейзажів, зовнішності дійових осіб; викликати у читачів інтерес до читання твору; залучати до міркувань щодо ставлення до природи; розвивати мовлення, увагу, спостережливість; виховувати турботливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІОННИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку на с. 64)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– А чи любите
– Зараз ми помандруємо до річки Десни.
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Стежинка Зустрічей
– Зупинимось на хвилинку. Час зустрітися з автором оповідання, над змістом якого будемо сьогодні працювати, який з любов’ю пише про ваших ровесників. Це Василь Васильович Чухліб.
Що ви знаєте про нього?
Довідкове бюро
Василь Чухліб народився в 1941 році на Чернігівщині, у родині вчителів. У цього письменника – своє бачення світу. Він уміє розповідати цікаво й схвильовано про працю, пустощі й турботи.
Вийшли його книжки “Хто встає раніше”, “Тарасикова
Ми читатимемо оповідання “Деснячки” з книги В. Чухліба “Олень на тому березі”.
– Як ви вважаєте, чому у твору така назва?
– Де відбуватиметься подія?
– Доведіть, що це оповідання.
2. Зупинка Словникова
– Наша подорож триває. Вода в річці Десні тече повільно, і ми робимо зупинку Словникову.
Читання колонок слів швидко і правильно
Взабрід | Либонь | Вимальовано |
Баржа | Забаглося | Партизанський |
Докоряє | Хутенько | Опецькуватий |
Знеможено | Полохаєм | Сколихнулося |
Сухопутний | Роздратувати | Неповороткий |
Пояснення значення слів “неповороткий”, “опецькуватий”
Неповороткий – повільний, незграбний у рухах.
Опецькуватий – невисокий, але товстий, незграбний.
– Які слова мають такі значення?
Зв’язаний з сушею (сухопутний);
Засуджує (звинувачує, докоряє);
Стан глибокої втоми, знесилення (знеможено);
Судно для перевезення вантажів, що плаває своїм ходом або на буксирі (баржа).
3. Фізкультхвилинка
4. Зупинка Тестова
Тестування
1. До бабусі Катрі приїхав на канікули:
А) Славко;
Б) Тимко;
В) Валерка.
2. Поруч протікала річка:
А) Дніпро;
Б) Десна;
В) Донець.
3. Тимко помилково назвав бакени:
А) хатками;
Б) бочками;
В) гніздами.
4. Човен Валерчиного тата називався:
А) “Альбатрос”;
Б) “Партизан”;
В) “Океан”.
5. Дядько Назар просив дітей бути на Десні:
А) гостями;
Б) господарями;
В) захисниками.
6. Кого рятували хлопці?
А) Варочку;
Б) Валерку;
В) Вадька.
6. Зупинка Творча
– Знайдіть і зачитайте опис зовнішності Валерки.
– Знайдіть абзац, у якому описано Десну.
– Що Тимко розповів про своє село?
– Доповніть порівняння.
– Вода тиха, як…
– Переступив з ноги на ногу, мов…
– Весь червоний, як…
– Вадько чахкав по воді, як…
– Вадько був важкий, як…
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яке оповідання читали?
– Яка його головна думка?
– Як по-іншому ви назвали б цей твір?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Козацькому роду нема переводу”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.