У більшості читачів і критиків зміцнилося переконання, що зі смертю Бориса Пастернаку, Ганни Ахматової, Олександра Твардовского, з відходом з життя таких літературних авторитетів, як Ярослав Смеляков, Леонід Мартинов, Михайло Светлов, Сергій Наровчатов, сучасна російська поезія перетворилася в співтовариство поетів без загальновизнаних лідерів і стала нагадувати “рельєф без вершин”.
Говорять, що інтерес до поезії значно зменшився. Відбулося це, швидше за все, тому, що змінилося суспільство, ослабшав соціальний тонус. Тепер уже не
А це, у свою чергу, не що інше, як відбиття прагнень найсучаснішої людини. Він більше схильний заглядати усередину себе, щоб пізнати істину. Таким чином, маятник поезії гойднувся від надмірної публицистичности 50 -60 – х років убік асоциально
Але це не означає повної однорідності сучасної поезії. У ній співіснують разнонаправленние тенденції, простежуються різні “шари” і “рівні”. Затишок застою, що сковував
Геть усе суєта
Поруч із мудрої красотою
Пришляхового куща
Про загрозу життю на землі попереджає Н, Прялкин:
И велике полум’я над миром пройшло,
А верней – пронеслося!
И від колишніх лісів тільки пташине крило
Зберегти вдалося
Поет В. Федоров звертається із закликом почути безмірним стражданням терплячої й мудрої годувальниці й пропонує свою програму порятунку природи й людини:
Щоб себе й мир урятувати,
Нам потрібно, не втрачаючи роки,
Забути всі культи
И ввести
Непогрішний культ природи
У продовження цієї Теми звучать вірші Миколи Рубцова й Анатолія Передреева. Тут і тривога за долю рідної землі, і Тема твору рідної домівки, притулку для душі. Н. Фляків так виражає свої таємні думки:
Але моя рідна землица
Треба мною втримує владу,
Пам’ять вертається, як птах,
У те гніздо, у якому народилася
Поезія робить величезної важливості відкриття: “Рівнина. Батьківщина. Земля.” Анатолій Передреев у своїх самих головних, самих “представницьких” віршах говорить про окраїну, околицю, лебеді в дороги, про тім бутті, що йому близько й збігається з його щиросердечним станом:
Кричить півень
Світанковий і захриплий…
Ледве ворушить солому вітерець…
Кричить півень
И б’є крилом по даху –
Роняє ранок
Біле перо
Передреев створив страшні вірші про сжигающей нас лиху – всенародному пияцтві. Ці вірші стали пророцтвом, у них говорить тверда й_ темна туга за людським образом життя
Люди п’ють… Всі підвалини валять –
Хльостають на смерть, не на живіт
Розкладаються всі співдружності,
Всі співробітництва й шлюбу, –
Собутильничество живе
Анатолію Передрееву завжди була властиво глибока повага до будинку: до кожного окремо й до Будинку взагалі як втіленню миру й “ладу”. Це було свідоме обережение себе від грозящего із всіх сторін, а також зсередини неблагопристойності й хаосу. От рядка з його вірша “Рідна домівка”.
У цьому будинку
Думають,
Ворожать
Про мене
Мій батько й мати…
У цьому будинку
Чекає мене роками
Прибране, чисте ліжко
У чорних рамках –
Братів старші обличчя
На білених
Глиняних стінах…
Не скриплять,
Не гнуться мостини,
Назавжди
Забувши про їхні кроки…
Особливе місце в поезії займає сьогодні Тема твору війни. Лірика про Велику Вітчизняну війну “плавно перетікає” у вірші про братовбивчу війну в Грузії, Осетії, Чечні. Ю. Белаш у збірнику “Окопна земля” уболіває про безглуздо загиблих хлопцях:
И оскільки своя – не чужа турбота,
Піднялася, як один, вся стрілецька рота
И потім ночували.. половина – на хуторі,
А інша – снігами навіки обкутана
Поет намагається застерегти від страшних наслідків війни:
…від крові чманієш – і себе не жалуєш, і ворога не жалуєш
И настільки вже воювати звикаєш,
Що й не потрібно, а все-таки стріляєш…
Прикметою нашого часу є “розвал” великої держави, поділ республік на держави. М. Шлаин смутно констатує:
От і немає її, колишньої держави…
И зараз у нас усе по – іншому:
Начебто люди сиділи й – глядь –
Піднялися раптом і вийшли з будинку…
Поет говорить про те, що розірвалися зв’язки між людьми й багато хто живуть “вхолосту, наосліп, впустую – у будинку кинутому, у світі порожньому”. Євгеній Евтушенко так пише про це:
Як під час війни,
Втратилися три стіни,
Дах, двері, парти
Від всієї великої країни
Тільки жмути карти
Жанр поетичної пісні став дуже популярним в 70 -80 – е роки. Мова йде про “авторську пісню” Булата Окуджави, Володимира Висоцького, Юрія Кіма, Вероніки Доліної. Ця пісня не мала потребу в схваленні офіційної цензури й переходила з магнітофона на магнітофон, а в останні роки зайняла гідне місце в поетичних збірниках.
Авторська пісня містила завжди всім зрозумілий підтекст. Варто згадати про “Полювання на вовків” В. Висоцького або “Римської імперії” Б. Окуджави:
Зграя псів, ти зі зграєю моєї не в’яжися,
У рівній сварі – за нами удача
Вовки ми – гарна наше вовче життя
Ви собаки – смерть вам собача
Поети – піснярі не тільки обвинувачували соціальне зло, фальш, неправда, пристосовництво, бездуховність, боягузтво співгромадян, але й народжували мрію про ідеал, про вищі моральні й духовні цінності
Сучасна поезія подібно пушкінської “вільної стихії” різноманітна й багатозначна. З її глибин пробиваються й народна, пісенна лірика, і потужний плин класичного вірша, у якому відбивається краса землі, і “громокипящие” вали цивільної поезії. Вона вміщає увесь світ людського відношення до що відбувається, наділяє їх вслово.
Юрій Полікарпович Кузнєцов – один з деяких поетів, творчість якого містить у собі цілі мири свідомості сучасної людини. Його поезія відрізняється складністю й неоднозначністю: тут і яскраво виражений фольклорний початок, і традиція російської класики, і світовідчування, російського модернізму XX століття
Що там шумить? Це хилиться хміль,
Хилиться куля, що летить у мету,
Хилиться мати над дитятей рідним
Хилиться слава, і час, і дим,
Хилиться, хилиться звід голубой
Над непокритою моєю головою
Хилиться древо познанья враю.
Падає яблуко в руку мою
(“Таємниця слов’ян”)
У Кузнєцова розповідь про добрий молодця здобуває глибокий філософський зміст. От герой сперечається з горою, що коштує на його шляху, незважаючи на те, що попереджено про неминучу загибель:
Мати – Всесвіт поверну нагору дном,
А потім засну богатирським сном
Сьогоденням вироком експериментам XX сторіччя звучить “Атомна казка”. У короткому вірші говориться про те, як Иванушка запустив стрілу в пошуках щастя, “пішов у напрямку польоту” і знайшов царівну – жабу. Але на відміну від відомого казкового героя кузнецовский Иванушка – прагматик і аналітик. Він ставить досвід: розкриває жабу й пускає електричний струм
У довгих борошнах вона вмирала,
У кожній жилці стукали століття
И посмішка познанья грала
На щасливій особі дурня
Через таких майстрів як Юрій Кузнєцов наша поезія виходить на нові рубежі духовної роботи людини над самим собою. Тема твору битви добра й зла усередині людини, Тема твору морального вдосконалювання особистості – найважливіша на сьогоднішній день. Про це слова Вчителя з одного вірша поета:
У душі й поруч б’ється тьма зі світлом,
И перший лемент дитини – він про цьому
Гуркоти грому чуються в крові,
Але говорю вам: істина влюбви.
Не чекайте чуда, не просите хліба
Ваш шлях туди! – він указав на небо