Дячиха Євпраксія поралася біля печі і гнівалася, що дяка Оверка нема. Чекав господаря й Домовик5. Він любив старого господаря за те, що той завжди був веселий та говіркий.
Дяк Оверко вийшов з дому ще удосвіта до сусіднього села на храм. Вже давно споночіло, а його не було. Домовик вирішив, що за господарство йому нема чого турбуватись, бо в хаті була статечна господиня, а в оборі – Бровко, й пішов шукати хазяїна.
Він підходив до великого болота.
А саме в цей час дяк Оверко, добре уконтентований на храмовому святі й трошки під чарчиною,
За селом вискочила поперед нього левадна хуха. Вона помітила, що дяк трохи п’яненький, й попередила потерчат, щоб ті заздалегідь розсвітили свої каганці, аби він не заблукав. Оверко побачив, як перед ним блимнув малесенький зеленкуватий вогник і злякався.
Тим часом далі засвітився другий вогник, потім третій, четвертий, десятий, двадцятий… То Потерчата розсвічували свої каганці й бігли вперед понад дорогою, щоб вказати дякові Оверкові шлях додому. Потерчатка були малесенькі, зовсім голі, з великими, блискучими очима й сторчоватими синенькими
Тим-то дякові видавалося, що ті вогники тихо повзуть понад болотом, коливаються, як зачеплена головою лампадка в церкві. Він ще бачив, як вони то підскакували вгору, то поринали в долину. Це через те, що Потерчата бігли не рівним шляхом, а по багновиську й перестрибували з купини на купину.
З переляку дяк потрапив у болото й загруз.
В розпачі він почав вичитувати молитов, бо ж з обов’язку він був чоловік богобоязливий, а потім, як почув, що загрузає ще дужче, щосили закричав не своїм голосом:
– Рятуйте! Рятуйте, хто в Бога вірує! Потопаю в болоті, яко фараон Гонитель!..
Той покрик почув Домовик. Ще здалеку він побачив, як в тім напрямі побігли Потерчата з каганцями, й умить зрозумів, що таке сталося.
Домовик витягнув дяка, довів додому і радів, що врятував хазяїна. Але ж коли дяк Оверко став біля печі перед світлом, то Домовик не міг втриматись від реготу: по всьому обличчю дяка було розмазане багно, виглядав він, неначе мокра курка, а на самому носі налипла добра купа бруду, що висіла, мов кишка у індика.
Домовиків сміх розбудив дячиху. Вона лупнула очима раз, лупнула вдруге й підскочила, мов опечена.
– Мати Божа Почаївська! Що ж це за марюка?! – сплеснула вона в долоні. – Амінь, амінь! Розсипся!..
– Не кричи так велегласно, стара! – лагідним голосом промовив дяк. – Це – не марюка, це – я, живий і невредимий раб Божий, дячок Оверкій! – і він скоса поглянув, чи нема в руках у дячихи якогось деркача, бо добре знав, що нашкодив.
І справді! В тій хвилині вона нагнулася під припічок та й вхопила в руку віника.
– Ах ти ж такий – сякий, забродо, п’янице! Ось я тобі покажу “раба Божого”! Побачимо, чи будеш ти й тепер “невредимий”! – закричала вона.
– Укоротися, Євпраксіє! – притримав її дяк. – Не гнівися, не карай, дай слово промовити… Водила мене нечиста сила, хотіла в болоті втопити!..
Але ж Дячиха не дала йому скінчити.
– Сам ти – нечиста сила! А водила тебе по болоті горілка, безбожнику!..
“А таки розумна жінка моя господиня!” – подумав про себе Домовик.
Але ж йому шкода було доброго дяка й він непомітно висмикнув з дячишиної руки віника.
А дяк Оверко, умившись та перебравшись, ще довго-довго розповідав дячисі Євпраксії, як його манила зеленими вогниками нечиста сила, як хотіла втопити в болоті, та злякалася його щирих молитов…
Фантастичні герої казки “Потерчата” наділені автором найкращими людськими рисами вдачі: домовик і потерчата рятують п’яненького дяка Оверка від вірної загибелі. Як і в казці “Хуха-Моховинка”, бачимо, що люди, які живуть у гармонії з природою, можуть сподіватися на допомогу міфічних істот у скрутних ситуаціях.
Письменник у казковій формі допомагає нам по-іншому подивитися на себе і світ, що нас оточує, навчає нас любові до природи та людей. Казки В. Короліва-Старого переносять нас у світ добра, справедливості й гармонії, виявляють глибоку любов письменника до всього живого, вчать шанобливому ставленню до природи й оточуючих людей.