II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4
Урок 86. ПРИНАДИ ЛІТНЬОГО РАНКУ. АНАТОЛІЙ КОСТЕЦЬКИЙ “РИБАЛКА-ДИВАК”
Мета: вдосконалювати техніку свідомого, виразного читання віршованих творів, вмілого використання інтонацій у мовленні; формувати оцінні судження, навчати виділяти головне; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”
Хоче залізти в шафу кішка,
Шурхотить у шафі мишка.
2. Гра
– Розв’яжіть “складові” приклади і прочитайте слова.
Яр + блу + кома – рма = … (яблуко);
Як + ківі + рис – вік – ис = …(якір);
Гол + рома + ха – мала = .. .(горох);
Сік + дон + це – дік = …(сонце).
3. Гра “Знайди слово в слові”
Пороги (роги), калина (лин), парасолька (пара), машина (шина), оселя (осел).
4. Робота над чистомовкою
Ра-ра-ра – весела гра.
Ро-ро-ро – воронове перо.
Ру-ру-ру – до рук беру.
Рі-рі-рі – маленькі снігурі.
Ри-ри-ри – за мною повтори.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Гра “У художньому музеї”
Виставка-презентація
2. Гра “Хто краще?”
Конкурс на краще виразне читання вірша.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Продовжуймо ознайомлення з чудовою поезією Анатолія Костецького.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Передбачення”
– Розгляньте малюнок до вірша.
– Як ви гадаєте, що зацікавило хлопця?
2. Опрацювання вірша А. Костецького “Рибалка-дивак” (с. 92-93)
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Які картини поставали у вашій уяві під час слухання вірша?
2) Словникова робота.
А) Довідкове бюро
Спроквола – не поспішаючи, не кваплячись.
Б) Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем, у парах.
Улов птиці
Ніжно промінні
О п’ятій вранці
Похизуєшся раннім
Розправляли уставало
Фізкультхвилинка
3) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
– Що рибалка-дивак уважає багатим уловом?
– Чим особливі виділені вислови?
4) Виразне читання вірша учнями.
– Чи доводилося вам спостерігати картини, подібні до тих, що бачив рибалка? Опишіть їх.
– Як ви вважаєте, кого зі співрозмовників підтримує автор?
5) Гра “Актори”.
За завданням учителя прочитати вірш:
А) захоплено;
6) здивовано;
В) байдуже.
6) Гра “Добери риму”.
Встав… (упіймав);
В росі… (наріці);
На зірниці… (птиці);
Сам… (зависав);
Дивак… (отак).
7) Робота в парі.
Розіграти сценку за змістом вірша. У словах рибалки передати захоплення, радість від побаченого, а в словах його співрозмовника – спочатку зацікавленість, а потім – здивування.
8) Самостійне читання учнями тексту І. Нечуя-Левицького.
– Що розповів про схід сонця, небо, пташок, ранкове повітря Іван Нечуй-Левицький?
– Знайдіть відповідні рядки у вірші “Рибалка-дивак”.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
– З яким настроєм завершуємо урок?
– Що вам найбільше сподобалося на уроці?
– Що здалося складним?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш.