II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА СМІХУ
Урок 110. АНАТОЛІЙ ГРИГОРУК “З КУРМИ ЛЯГАЙ, З ПІВНЯМИ ВСТАВАЙ”
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Р_м_шк_ рв_т_ м_ х_д_л_
Н_д р_чк_ю в р_сн_й тр_в_.
І р_пт_м р_вл_к_ з_стр_л_
Із р_жк_м_ н_ г_л_в_.
Н. Забіла
(Ромашки рвати ми ходили
Над річкою в рясній траві.
І раптом равлика зустріли
Із ріжками на голові.)
Червона, солодка, запашна – … (суниця).
Весняний, теплий, лагідний – … (вітер).
Нова, цікава, бібліотечна – … (книжка).
Маленькі, працьовиті, медоносні –
Прилетіли горобці –
Говорили про крупці;
Не про крупці,
Не про крупицю,
А про круп’ячко.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “У художньому музеї”
Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Українці – народ, який любить сміятися, жартувати. Гумористичні оповідання зі скриньки сміху викличуть у вас доброзичливу усмішку. Сьогодні ми ознайомимося з оповіданням Анатолія Григорука.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Біографічна
– Анатолій Григорук народився у 1932 р. в селі Махаринці, що на Вінниччині. Усе своє життя він присвячує дітям. Спочатку працював учителем, потім – редактором у видавництві дитячої літератури “Веселка”, а потім і дотепер опікується дитячим журналом “Малятко”.
Твори письменника для дітей цікаві не лише змістом, а й незвичними назвами – “Семафори відкрито”, “Гусак Червонолап”, “Сніговик-дражнилко”, “Пухова сніговиця”, “Солом’яне море”, “Чим хата багата”, “Що край, то звичай”, “Побрехенька про лиху напасть”, “Волелюбний вітер”, “Праправнук барона Мюнхгаузена” та ін. Тексти його добрі й веселі, а мова легка й гарна. Автор так цікаво і весело описує пригоди своїх героїв, що важко втриматись від сміху.
Читаючи оповідання, звертайте увагу на мову дійових осіб, щедро пересипану прислів’ями і приказками, порівняннями.
З півнями вставай” (с. 128-130)
1) Виразне читання оповідання вчителем.
– Чи сподобалося вам оповідання? Який настрій воно у вас викликало?
2) Словникова робота.
А) Довідкове бюро.
Церемониться – виявляти педантичне піклування про дотримання пристойності, зайву делікатність.
Лежанка – низька піч у вигляді тапчана для лежання.
Навпочіпки – зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях ніг.
Б) Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем, “буксиром” у парі.
Уволю ніколи
Позіхати сонько
Квапиться підохочують
Просунувши встигатимеш
Вилежується зледальщіла
Фізкультхвилинка
3) Читання оповідання учнями. Гра “Квіточка”.
Читає той учень, на парту якого впала квіточка.
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
– Хто є головним героєм оповідання?
– Куди любить ходити Дениско? Чому?
– Яка біда була у хлопчини?
– У якій родині зростав Дениско?
– Знайдіть і прочитайте всі приказки, які промовляла родина, щоб уранці підняти з ліжка Дениска.
– Які дії хлопчика викликали у вас сміх?
– Як ви розумієте заголовок твору?
– У яких випадках доречно вживати цей вислів?
– Чи звертається письменник до кожного читача?
– На якій думці зосереджує увагу?
5) Гра “Актори”.
– Прочитайте заголовок оповідання: з докором; винувато; із жалем; роздратовано буркніть; церемонно.
6) Читання оповідання за особами.
– Скільки потрібно читців?
– Знайдіть у тексті слова, що підказують, з якою інтонацією слід читати слова дідуся, бабусі, мами, тата, Мар’янки, Дениска.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?
– З яким настроєм завершуєте урок?
– Які висновки для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати оповідання. Вивчити прислів’я.