І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 23. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. ЗАГАДКА
Мета: ознайомити учнів з творчістю Л. І. Глібова; продовжити ознайомлення учнів із багатством, красою і величчю рідної мови; удосконалювати навички свідомого, правильного виразного читання; розвивати мислення, діалогічне і монологічне мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Біля баби баба сіла.
Баба бабі бубуніла.
Бубуніла з півгодини
Баба бабі про новини.
III.
Конкурс “Хто краще прочитає вірш”
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Дощик, сонячний і хлібний,
Спить у лагідній хмаринці.
А. Костецький
– Яка картина постала у вашій уяві під час читання поетичних рядків?
– Якими незвичайними ознаками поет наділив дощ і хмаринку?
– Поет Леонід Глібов також писав про дощ і хмари. З його твором ми сьогодні ознайомимося.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Народився Л. І. Глібов 1827 року на Полтавщині. Його дитинство минуло на березі річки Хорол, у мальовничому
Маленького Леоніда батьки звали Льолик. Він був веселим і жвавим хлопчиком, що дуже любив рослини і квіти. Удома охоче доглядав за квітами.
Його прозвали жартома “квітчастим королем”. Коли знайомі чи родичі зустрічали хлопчика, то так і вітали його: “Здоров був, Льолику, квітчастий король!”.
До школи Льолик спочатку не ходив, а вчився вдома. Учителькою була мати Орина Гаврилівна, культурна, освічена жінка.
У 13 років Леоніда віддали до гімназії у Полтаві. Він швидко потоваришував з учнями. Але, уперше відірвавшись від дому, він так занудьгував, що йому снилася рідна оселя.
Ця туга вилилась у перший вірш, над яким він старанно вивів назву “Сон”.
Понад 50 творів написав він для маленьких читачів. З-поміж них є загадки, вірші, байки, акровірші.
Акровірш – віршована загадка, відгадка якої складається з початкових літер усіх рядків.
– Прочитайте і розгадайте акровірш (запис – на дошці).
ХТО ВОНА?
Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане, –
І здалеку бистресенько
Вона до нас прибуде,
Кому-кому любесенько,
А діткам більше буде.
Фізкультхвилинка
3. Опрацювання твору Л. Глібова “Загадка” (с. 26-27)
1) Виразне читання загадки вчителем до слів “… і потяглась кудись за гай”.
– Чи здогадалися ви, про яку саме бабусю Гасю йдеться у загадці?
2) Словникова робота.
Чимчікувати – іти швидко, поспішно, часто ступаючи.
Баштанник – сторож на баштані або його власник.
Баштан – ділянка поля, на якій вирощують дині, кавуни.
Курінь – легка будівля на городах, баштанах.
3) Читання загадки учнями “ланцюжком” за строфами.
4) Гра “Хто швидше?”.
– Знайдіть і прочитайте речення, у яких ужито слова, що є на картках – блискавках.
Слова: чудна, взялася, дідок, застукаю, прозвать, нашкодить.
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання. Спостереження за мовою твору.
– Прочитайте виділені слова. Чому автор використав саме їх?
– Поясніть вислів “чуба намне”.
– Прочитайте перше речення твору. Як ви розумієте слово гладуха?
– У яких рядках вірша-загадки автор висловив своє ставлення до бабусі Гасі? Прочитайте.
– Прочитайте народну загадку.
– Була собі баба Гася, як прийде – всі скачуть, як довго ж нема – плачуть.
– Чим загадка Леоніда Глібова відрізняється від народної?
– Продовжте низку слів, якими можна назвати хмару: темна, сива…
6) Гра “Заєць – вовк”.
Учні читають вірш парами (“заєць” утікає, “вовк” намагається його наздогнати).
7) Робота за ілюстрацією.
– Знайдіть рядки вірша, до яких художник намалював малюнок.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким твором ознайомилися на уроці?
– Хто є автором вірша-загадки?
– Що ви дізналися про Леоніда Глібова?
– Що таке акровірш?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати виразно вірш-загадку. Намалювати малюнок. Підготувати запитання до прочитаної загадки.