І семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ
Урок 49. ПОЕТИЧНА МАЙСТЕРНЯ. ОКСАНА СЕНАТОВИЧ. ВЕСЕЛИЙ СМІХ
Мета: активізувати читацькі інтереси учнів; удосконалювати навички виразного і свідомого читання віршованих творів; розвивати образну уяву, здатність розрізняти реальність і вигадку; виховувати любов до рідного слова.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Жук літає угорі і дзижчить… (жу-жу).
Вуж сховався у норі і шипить…(іиу-іиу).
Шелестить трава… (ша-ша).
Пилка дзенькає…(дза-дза).
Краплі падають… (дзень-дзень).
Повний
На лужок ішов сніжок,
Вбрав лужок у кожушок.
По лужку стрибав Дружок
І пошкодив кожушок.
Із літер слова електростанція скласти нові слова. (Електростанція – лак, танці, роса, тост…)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на краще читання вірша напам’ять.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку – і ви дізнаєтеся, хто буде героєм сьогоднішнього уроку.
– Хвіст куценький, довгі вуха,
Має в шафі два кожухи.
Влітку одягає сірий,
Ну а взимку – теплий білий. (Заєць)
Леся Вознюк
– Що
Довідка для вчителя
Заєць у перекладі зі старослов’янської мови означає “стрибун”. Задні його лапи майже вдвічі довші за передні й дуже сильні, завдяки чому він може робити стрибки в декілька метрів. Він ще й чудовий бігун. У разі небезпеки досягає швидкості понад 70 км/год. Зір у зайця середній.
Бачить він краще в сутінках. Зайці можуть бачити все навколо себе: їх очі розташовані так, що забезпечують їм широке поле зору. Тікаючи, вони, зазвичай, дивляться назад, тому нерідко стають здобиччю іншого ворога, який опинився на їх шляху.
Спить заєць із розплющеними очима.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Прочитайте назву вірша і розгляньте малюнки до нього (с. 52-53).
– Про що йтиметься у цьому творі?
– Який настрій викликав у вас вірш? Чому?
– Чи справдилися ваші передбачення?
Прочитати стовпчики слів на одному мовленнєвому диханні.
Пису трісь
Сміється неможливо
Слухайте просто
Простував насправді
Драла навздогін
Довідкове бюро
Ломака – велика палиця, дрючок.
Драла – швидко тікати куди-небудь.
Фізкультхвилинка
– Прочитайте вірш мовчки. Підготуйтеся до виразного читання. Доберіть потрібну інтонацію.
– За допомогою яких слів авторка відтворила сміх, тріск сухої гілки?
– Чи насправді зайчикові було весело під час зустрічі з мисливцем?
– Прочитайте виділені вислови. Який стан зайчика вони відображають?
– Що насправді у вірші викликає сміх?
Ведучий задає “тон” і “темп” гри. Вірш читає так, нібито хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше тощо.
Робота в групах
Групи ставлять запитання одна одній за змістом вірша.
Зайцям… (вам).
Злість… (трісь).
Утікав… (простував).
Він… (навздогін).
Було… (затрясло).
Йому… (дожену).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким віршем ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
– Хто його автор?
– Який цей вірш за настроєм?
– Що найбільше сподобалося у вірші?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш.