Якось з’явився у наших краях побіля Понту, моря Чорного, велетень Геракл. Мандрував собі преславний звитяжець і, гуляючи, відібрав у потвори Геріона гарних коней, гарячих, баских,
Вороних. Попасти погнав їх у напрямку Борисфену. Тут і застала Геракла зима. Одного разу велетень, закутавшись у левину шкуру, преміцно заснув, а коні зайшли далеко у володіння Гілеї.
Вона помітила їх, загнала у степи.
Прокинувся Геракл і став шукати коней. Довго ходив степом, аж доки, нарешті, забрів, як пише Геродот, у Полісся,- тобто у місцину, що на самому
Перед велетенською, гарно розмальованою печерою уздрів герой Гілею.
Довго стояв він, зачарований її красою. Глибоко вразили її очі, і коси, і білі груди, і ніжні руки.
Нарешті мовив Геракл:
– Царівно Гілеє, чи не бачила ти моїх коней вороних?
– Бачила і зайняла їх, бо столочили вони мої сріблясті трави.
– Який викуп візьмеш ти, богине?
– Я хочу, щоб ти став моїм мужем.
З радістю згодився Геракл, бо дуже гарна була Гілея. Зажили вони разом, любо й мило. Народилося в них троє синів: Агатирс, Ге льон і Скіф.
Одного разу сказала Гілея своєму мужеві:
– Бачу,
Тільки одне прошу порадити: що з ними робити, коли вирос туть? Залишити тут? Послати до тебе?
Але кого з них поставити володарем країни?
Мовив Геракл:
– Спасибі, що відпускаєш мене до Еллади. Багато зборов я велетнів, а от краси твоєї і чар твоїх здолати не зміг… Ось мій лук і мій золотий черес з мечем, хто з синів у зрілості натягне тятиву і кого найтугіше обхопить черес, тому й володарювати в Гілеї. Інші хай ідуть в чужі краї здобувати собі долю… (С.
Пла – чинда; 280 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Мандри велетня Геракла.
2. Зустріч Геракла з Гіреєю.
3. Зажили вони разом, любо й мило.
4. Настанова Геракла.
3. Лексична робота.
– Борисфен – давньогрецька назва р. Дніпро.
– Еллада – так називали Давню Грецію.
– Понт – давньогрецька назва Чорного моря.
– Черес – старовинний широкий шкіряний пояс, зшитий уздовж із двох складених разом ременів так, що має всередині порожнину для грошей.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Велетень, Еллада, блискучий, преславний звитяжець, пре-
Міцно, Полісся.
5. Питання до тексту.
– У якій місцевості мандрував Геракл?
– У кого звитяжець відібрав коней?
– 3 ким познайомився Геракл?
– Як склалася доля Геракла з Гіреєю?
– Як звали їхніх дітей?
– Що порадив Геракл стосовно вибору володаря країни?
6. Розкажіть, які міфи про Геракла ви пам’ятаєте.
7. Хто такий Геродот? Що про нього ви пам’ятаєте з курсу історії?
8. За складеним планом Переказ – ати текст.