Особливості драматичного конфлікту у творі та його художнє втілення

Урок зарубіжної літератури 9 клас

УРОК № 26

Тема. Особливості драматичного конфлікту у творі та його художнє втілення.

Мета: Сформулювати особливості драматичного конфлікту у творі; виховувати в учнів почуття гуманності та толерантності; формувати навички роботи з інформацією та уміння аргументувати свою точку зору, працювати в групі.

Обладнання: ілюстрації до драми Шіллера “Вільгельм Телль”.

Тип уроку: проблемний урок з елементами дослідницької роботи.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

1. “Вікна”

Учитель

до початку уроку формує 4 рівноцінні групи, які без перегрупування працюватимуть увесь урок.

Завдання для групової роботи: отримавши аркуші паперу формату А2 (або АЗ), заповнити “вікна” за схемою:

Основна тема драми (конфлікт)

3 яких елементів складається (схематично)

Асоціації, порівняння

Приклади

На виконання відводиться 5 хв. Представники груп презентують результати роботи. Аркуші кріпляться на видному місці.

2. Робота з учнівськими ілюстраціями (або ілюстраціями, підібраними вчителем, кадрами з екранізацій)

II.

Робота над темою уроку

Повідомлення учня – “історика”. Історична основа образу Вільгельма Телля

Орієнтовний зміст повідомлення

Вільгельм Телль, один із символів Швейцарії, уособлює мужність її народу, силу і прагнення до свободи. Його історія така: 1307 року більшою частиною майбутньої Швейцарії правили монархи з династії Габсбургів (їхньою столицею був Відень). Один із намісників почепив на площі міста капелюх австрійського герцога і видав наказ, щоб кожен, хто проходить повз нього, кланявся капелюху. Телль відмовився це зробити і був негайно заарештований. Проте йому пообіцяли свободу, якщо він пострілом з арбалета зіб’є яблуко з голови свого сина.

Телль зробив це блискуче, але знову посварився з австрійцем, заявивши, що якби поцілив у хлопчика, то наступною стрілою вбив би намісника, і був ув’язнений. Дорогою він утік і цим дав привід для початку повстання, яке закінчилось перемогою народу, причому Телль був одним із лідерів повстанців. Австрійці зазнали поразки 1315 року, і на політичній карті Європи з’явилася нова держава – Швейцарська Конфедерація.

Вільгельм Телль, який розквитався з жорстоким намісником (він убив його пострілом з арбалета), героїчно загинув 1354 року, намагаючись урятувати дитину, яка тонула. Вільгельм Телль став героєм літературних творів, їх авторами були такі титани, як Фрідріх Шіллер і Макс Фріш. А п’єса Шіллера лягла в основу сюжету опери Джоаккіно Россіні.

Проте це усього лиш легенда, яка гарно ілюструє справжню історію. Перші писемні згадки про героїчного швейцарського стрільця з’явилися лише через півтора століття після появи Телля на авансцені подій і грішать численними суперечностями (лише історію з пострілом у яблуко описують однаково).

Сучасні історики (наприклад Фріц Матіс і Жан-Франсуа Берже) вважають, що основу цієї історії становлять стародавні німецькі саги, які стали казками. їхні персонажі отримали інші імена і діють в умовах, більше схожих на ті, що були в середньовічній Швей-царці!. Автори оповідань про Вільгельма Телля, вочевидь, успішно поєднали давні міфи і нову реальність. Зокрема Телль аж ніяк не міг стріляти з арбалета, тому що цей вид зброї вперше з’явився у Швейцарії лише через століття після описаних подій. Історичні хроніки, які збереглися, в описах боротьби за незалежність також не згадують Телля, називаючи зовсім інші причини початку повстання й наводячи інші імена його керівників.

2. Характеристика інших образів драми

Робота продовжується в уже створених групах. Час на підготовку повідомлення – 10 хв.

Завдання для групи 1

Підготувати повідомлення про Руденца.

Очікувана відповідь

Руденц спочатку сумнівався. Він був закоханий у заможну Берту Брунек, тому заради неї хотів присягнути австрійським владарям. Але на заваді його намірам спершу стає рідний дядько, який про все здогадався, потім – сама Берта. Схаменувшись, Руденц вступає в суперечку з Геслером, коли той знущається з Телля.

Після другого пострілу Телля Руденц стає одним із ватажків селян-ського повстання, подає руку селянину Мельхталю, відпускає на волю своїх кріпаків.

Завдання для групи 2

Підготувати повідомлення про барона Вальтера фон Аттінгаузена.

Очікувана відповідь

Швейцарський дворянин барон Вальтер фон Аттінгаузен – найшляхетніший з-поміж представників панівних класів. У суперечці з небожем він поводиться як син свого часу, коли селяни жили дружно з швейцарськими дворянами, ходили з ними у військові походи на поклик імператора. Він високої думки про швейцарців. Почуття патріотизму він намагається прищепити і Руденцу. Єднання прогресивної частини дворянства з народом посилюється в сцені, коли до Аттінгаузена в замок приходять ватажки селян (Вальтер, Фюрст, Штауффахер, Мельхталь і Баумгартен), щоб вислухати його заповіт. В останні хвилини свого життя, дізнавшись, що Руденц приєднався до свого народу, Аттінгаузен благає ватажків повстання, що об’єднали кантони на демократичній основі, щоб вони завжди тримались разом та дружили з дворянством.

У національному єднанні та незалежності народу не лише герой, але й його творець, убачали сенс життя. Умираючи, Аттінгаузен пророкував перемогу повсталим. Заклик Аттінгаузена: “Єднайтесь!” – є дороговказом і для майбутніх поколінь.

Завдання для групи 3

Підготувати повідомлення про Парріціду.

Очікувана відповідь

Не з усіма дворянами слід дружити. Шіллер порушує гостру моральну проблему, створивши образ Парріціди (буквально: батьковбивця): убивши імператора, швабський герцог думав, що наблизився духовно до Телля, який знищив Геслера (його намісника). Сам Телль, народний герой, не хоче мати нічого спільного зі злочинцем, бо той убив родича: “…Він дядько / І імператор ваш! І як земля / Вас терпить?..”.

Парріціда, вчинивши злочин, переслідував лише особисті інтереси, тому йому належить лише розкаятись та молити Бога про прощення.

Завдання для групи 4

Підготувати повідомлення про жіночі образи драми. Очікувана відповідь

Серед жіночих образів особливо слід відзначити дружину Телля Гедвігу, Берту Брунек, дружину Штауффахера Гертруду, селянку Армгарду.

Гедвіга тонко відчуває стан душі Телля, хоча і не знає, що той “з розтерзаним серцем і душею, під страхом смерті” мусив стріляти в яблуко. Також вона інтуїтивно відчуває “чорну душу чорниці” – графа Паріцціди, який, утікаючи від погоні, потрапив до неї.

Берта Брунек, незважаючи на приналежність до дворянства, виявилась патріоткою Швейцарії. Саме під її впливом остаточно змінив свої погляди Руденц.

Гертруда в усьому підтримує свого чоловіка; вона є досить розумною жінкою, саме вона знайшла пояснення нелюдській злобі та жорстокості Геслера. Армгарда, вірна і любляча дружина, молить про волю для ув’язненого чоловіка, але, не викликавши співчуття в Геслера, з дітьми кидається під ноги його коня.

III. Рефлексія

Підбиття підсумків

(Відповіді колективно формулюються та записуються в зо-шити.) Бесіда.

– Стисло сформулюйте ідею драми Шіллера “Вільгельм Телль”. (У поетичній драмі змальовано справедливу боротьбу за незалежність народу, який об’єднався на демократичній основі.)

– Кого автор вважає “ідеальними” героями? (Оспівані поетом душевно чисті герої: Вільгельм Телль, його син Вальтер, тесть Вальтер Фюрст, дружина Гедвіга; Штауффахер і його дружина Гертруда, її “позасценічний” батько; дворяни Аттінгаузен і Руденц; Берта Брунек; селяни Баумгартен, Мельхталь та інші.)

– У чому полягає суть драматичного конфлікту? (У протистоян ні Геслера і Телля: непримиренний конфлікт вільнолюбства і тиранії, природних прав і несправедливих суспільних законів, вільної особистості і тиранічної влади)

IV. Домашнє завдання

Повторити відомості про життя та творчість Шіллера; прочитати поезії Шіллера (за вибором); написати лист до літературного героя драми Шіллера (за вибором учнів) або скласти кросворд за темою “Шіллер”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

Особливості драматичного конфлікту у творі та його художнє втілення