ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
3 КЛАС
ТАКІ ВОНИ, ДІТИ СВІТУ
Урок 20
Тема. Оповідання, уривки з повістей. Януш Корчак “Коли я знову стану маленьким”
Мета: ознайомити учнів з творами польського письменника Януша Корчака; вчити висловлювати свою думку з приводу прочитаного; розвивати навички свідомого та виразного читання; збагачувати словниковий запас; розвивати творчі здібності учнів, фантазію, уяву; виховувати позитивні моральні якості – доброту й співчуття.
Обладнання: мапа Європи; картки з вправами на вдосконалення
ХІД УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям, –
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде!
II. Вправи на вдосконалення навичок читання
>> Гра “Назви одним словом”
До груп слів діти добирають узагальнювальне слово.
Птахолов, рибалка, садівник, лісник – … (заняття людини)
Гусінь, тля, шашіль, короїд – … (шкідники дерев).
Горихвістка, мухоловка, сорокопуд, сойка, синиця – … (птахи)
Учитель може показати малюнки цих птахів.
III. Повідомлення
IV. Робота над новим матеріалом
1. Розповідь учителя про Я. Корчака
– Януш Корчак (справжнє ім’я – Генрік Гольдшміт) – польський письменник, педагог, лікар. Народився він 22 липня 1878 року у Варшаві в заможній сім’ї юриста. Хлопцеві ще не виповнилося 12 років, як, раптово збанкрутувавши, захворів і помер його батько.
Генрік, продовжуючи навчання в гімназії, стає гувернером у сім’ях багатих людей. Він добре знав польську, єврейську, російську, німецьку і французьку мови.
Після закінчення гімназії Генрік вступає до медичного інституту. Закінчивши інститут, Генрік працює лікарем-педіатром. Стає відомим спеціалістом, отримує високі гонорари від багатих громадян і безкоштовно лікує дітей бідняків.
Невисокий на зріст, з добрими ясними очима, Корчак говорив просто, без пафосу, але дуже переконливо.
Він ніколи не намагався дізнатися таємниці дитячої душі. Вмів ділити радощі й болі своїх вихованців, був завжди і в усьому чесним з ними, відчував таку ж, як і вони, зневагу до будь-яких компромісів.
Таким знали його сучасники, таким він залишився в їхніх спогадах, таким зустрів і власну смерть…
Але він залишив по собі кілька чудових книг, любов тих, хто знав його, і пам’ять про людину великого серця, про вихователя, що своє життя, свої знання та свій талант віддав маленьким людям – дітям. А вони завжди читатимуть його правдиві книжки й із глибокою вдячністю згадуватимуть ім’я “старого доктора” Януша Корчака.
2. Опрацювання уривків з оповідання “Коли я знову стану маленьким”
1) Слухання твору. Перевірка первинного сприймання.
– Чим схвилювала дітей розповідь про життя ескімосів?
– Про що розмовляли школярі, йдучи зі школи? Якими вони уявляли людей з крилами?
– Розкажіть, як ви проводите своє дозвілля.
– Проаналізуйте своє спілкування з друзями.
2) Словникова робота.
Разом з учителем знаходять тлумачення незрозумілих слів.
3) Самостійне читання твору [мовчки).
4) Відтворення змісту прочитаного. Вибіркове читання.
– Відшукайте запитання, які вони поставили учителю. Доповніть їх своїми запитаннями.
– Зачитайте уривок з тексту, де йдеться про те, як поводилися учні під час читання вчителем твору.
– Доведіть рядками з тексту, чому так добре бути орлом.
– Де та в яких будинках живуть ескімоси?
5) Робота в зошиті.
6) Стислий переказ одного з уривків оповідання [своїми словами).
V. Підсумок уроку
– Що сподобалося вам сьогодні на уроці?
– Яка головна думка цього твору?
– Яке значення має дружба у вашому житті?
– Які прислів’я або приказки про дружбу ви знаєте?
Для додаткового самостійного читання
– Хто хоче дізнатися продовження цієї історії, прочитайте вдома ще кілька уривків із цієї повісті.