ОЙ НУ, ЛЮЛІ, ДИТЯ, СПАТЬ!

Українська література 6 клас

НАРОДНІ КОЛИСКОВІ ПІСНІ

ОЙ НУ, ЛЮЛІ, ДИТЯ, СПАТЬ!

Ой ну, люлі, дитя, спать! Щастя-долю мало

Пішла мати жито жать Т добрую годину

Та й вижала три квітки: На малую дитину.

Що первую сонливу, Ой щоб воно спало

А другую дрімливу, І спати хотіло,

А третюю щасливу. Як квіт, червоніло.

Ой щоб воно спало,

Чи знаєш ти, що…

Композитор Микола Лисенко (1842-1912) був ретельним збирачем українського фольклору. Уклав велику збірку “Українські обрядові пісні”, куди ввійшли веснянки, купальські

пісні, колядки і щедрівки. Для дітей підготував книжку “Молодощі”, яка складалася із 38 пісень.

М. Лисенко зробив багато їхніх музичних обробок, організовував хори, з якими виступав по Україні. Написав опери на сюжети народних казок “Коза-Дереза”, “Пан Коцький”, ліричну оперу “Зима і Весна”. Влаштовував спектаклі на своїй квартирі в Києві.

В них брали участь діти, інші члени родини, добрі знайомі, серед яких була й Леся Українка.

У перші десятиліття XX ст. на оперних сценах світу найпопулярнішими були італійці М. Баттістіні, Е. Карузо, Т. Руффо, росіянин Ф. Шаляпін і видатна українська співачка

Соломія Крушельницька (1872-1952). Однак “як особистість вона виявилася набагато вищою”, – писав італієць Р. Кортопаосі. С. Крушельницька виконувала народні пісні на сценах провідних театрів світу (в Парижі, Неаполі, Римі, Мілані, Каїрі, Варшаві, Петербурзі, Одесі).

Вона ніколи не співала українські пісні в перекладі на інші мови, але їх скрізь розуміли, захоплюючись мелодійністю, багатством змісту. З таким же успіхом співачка виконувала пісні інших народів. Про неї говорили, що вона “з’єднує усіх людей із великим минулим”.

Міркуємо над вивченим

1. Чим відрізняються колискові пісні від календарно-обрядових? До якої групи їх відносять і чому? 2. Які почуття передає колискова?

Чого бажає мати своїй дитині? Як про це розповідається в тексті? 3. Знайди слова та образи, що відтворюють ці материнські почуття і сподівання.

Аналізуємо текст, узагальнюємо

1. Пригадай, що таке рима. Назви слова, що римуються у колискових.

2. Який ритм цих пісень? 3. Що таке строфа? Як можна розділити на строфи пісню “Ой ти, коте, коточок!”? 4 За допомогою яких художніх засобів у колискових створюється атмосфера доброти, любові, спокою, надії?

5. У чому особливості образів у цих піснях? Наведи приклади.

6. Як вони з’явилися в колисковій?

Завдання додому

1. Що тобі відомо про втілення образу матері й дитини в українському і світовому мистецтві (ікона, живопис, музика, література)? Підбери приклади. 2. Спробуй самостійно доповнити рядки колискової, написаної поетом Миколою Сомом:

Заходить до хати зоря-зоряниця, Хай сниться вам, діти, дідусева казка,

І гомін стихає кругом. В якої щасливий кінець.

І місяць злітає, неначе (…), Хай татова сила і мамина (…)

Над синім і сонним (…). Іде до маленьких (…).

3. Розглянь репродукцію картини К. Білокур. Які кольори використовує художниця? Що ними передало?

Радимо послухати: “Колискову пісню” М. Лисенка; “Колискову” Я. Степового.

К. Білокур. Тихесенький вечір на землю спадає. 1940-ві роки.




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ОЙ НУ, ЛЮЛІ, ДИТЯ, СПАТЬ!