Матеріал уроку. Леся Українка “Хотіла б я піснею стати…”, “Вже сонечко в море сіла…”.
Мета. Викликати інтерес до проблематики творів поетеси; розвивати поетичні смаки; збагачувати мову дітей образними висловами; вчити аналізувати зміст віршів; на прикладі Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття художньою слова.
Обладнання. Портрет письменниці, ілюстрації до її поезій.
Хід уроку
Організаційним момент. Мовна розминка. Прочитайте уривок із вірша Лесі Українки.
Поясніть його.
(На шлях я вишила
І тихий спів несмілий заспівала…)
Гра “Так чи ні”.
- Повне ім’я Лесі – Олеся? (Ні) Вона зростала у великій дружній родині? (Так) Вона знала 8 іноземних мов? (Ні) Леся писала лише вірші? (Ні) Леся найбільше товаришувала з братом Михайлом? (Так) Вона була відомою піаністкою? (Ні) Чи любила вона малювати? (Так) Вірш “Надія” присвячений мамі? (Ні) Леся навчалася вдома? (Так) Прожила письменниця 43 роки? (Ні)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Конкурс на найкращого читця вірша “Тішся, дитино, поки ще маленька”.
– Виразне, вдумливе, красиве читання завжди справляє приємне
– Виберемо журі з учнів кожного ряду.
Учні, хто виявив бажання, читають вірші. Члени журі оголошують результати конкурсу. Учитель виставляє бали учасникам конкурсу.
Пам’ятні місця.
ü Учні розказують та зачитують про пам’ятні місця, пов’язані з ім’ям Лесі Українки.
ü Музеї Лесі Українки в м. Новограді-Волинському, с. Колодяжному, м. Києві, м. Ялті.
ü Пам’ятники.
ü На грошовій одиниці номіналом 200 гривень.
ü Премія імені Лесі Українки.
Вірші про море (читають учні).
Пливе білий човник, хвилечка колише,
Хвилечка гойдає.
Пливе білий човник, вітер ледве дише,
Ледве повіває…
Геть далеко в морі кораблі видніють.
Бачу здалеченька,
Як виразно щогли тонкії чорніють
Проти місяченька.
Опрацювання вірша “Хотіла б я піснею стати”. Читання вірша вчителем.
– Що таке пісня? Які бувають пісні? (Веселі, сумні, жартівливі, обрядові.)
– У чому їх призначення?
– Як пісня впливає на людину? (Пісня допомагає мріяти про радість, щастя, долати життєві труднощі.)
– Розкажіть про ставлення Лесі Українки до музики, пісні.
Вибіркове читання
– Чому лірична героїня вірша Лесі Українки виявила бажання стати піснею? (Бажання стати піснею, яка б була відома в усьому світі.)
– Про яку ясну хвилину говорить поетеса?
– Які враження на вас справив цей твір?
– Чи можна цей вірш пов’язати із життям поетеси?
Опрацювання вірша ” Вже сонечко в море сіла”. Відгадування загадок.
- Поле синє, вівці білі
На полі пасуться,
До берега несуться. (Море)
- Воно безкрає, синє,
І вітри його стережуть,
А кораблі красиві,
По водній гладі йдуть. (Море)
Виразне читання вірша вчителем.
– Що поетеса описала у своєму вірші?
– Зверніть увагу, як у вірші змальовано захід сонця на морі.
– Знайдіть і прочитайте, що сказано у вірші про воду (прозора, глибока, немов оксамит, зеленіє), про хвилі, про дорогу, про край.
– З яким почуттям ви читатимете вірш?
– Знайдіть у тексті порівняння.
– З якою метою їх ужито?
Опис моря.
– Опишіть море, використовуючи слова з вірша (хвилі прозорі, море глибоке, гучне).
– Чи бували ви на морі? Опишіть море, яке ви бачили.
Пошукова робота.
– До поданих іменників доберіть прикметники з вірша.
Промінь… (останній)
Хвилі… (зелені)
Сонечко… (ясне)
Вода… (глибока, прозора)
Туча… (темна)
Дорога… (довга й широка)
Море… (тихе)
Іскри… (блискучі, червоні)
Вогонь… (ясний)
Край… (пінистий)
– З чим порівнює дорогу автор у вірші? (З мармуром.) Чому?
Підсумок уроку.
У своїх творах Леся Українка закликає боротися за кращу долю, палко любити свій народ і батьківщину. Вона навчає нас, що треба бути працьовитими, відважними, сміливими й завзятими. “Сором хилитися, долі коритися”, говорила Леся Українка.
Учні пояснюють, за що вони люблять і цінують життя.
– Що вас найбільше вразило із життя та творчості Лесі Українки?
– Тож вчіться терпінню, віри, любові й надії у Лесі Українки.
VII. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати вірші та аналізувати їх. За бажанням, до цих віршів намалювати ілюстрації.
Підібрати інші вірші про море Лесі Українки (уривки) з циклу “Кримські спогади”.