ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
4 КЛАС
СКОРО КАЗКА МОВИТЬСЯ
Урок 8
Тема. Літературна казка. Ернст Теодор Амадей Гофман “Лускунчик і Мишачий король”
Мета: ознайомити учнів з казкою Е. Т. А. Гофмана; вчити самостійно розрізняти, визначати, обгрунтовувати жанрові ознаки літературних творів, складати невелику усну розповідь про життєвий шлях письменника, висловлювати особисті міркування щодо прочитаного; виховувати уважність.
Обладнання: мапа світу; картки для контролю техніки читання; підручник; робочий зошит.
ХІД
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
>> Дидактична гра “Опорні слова”
Дидактична мета: вчити запам’ятовувати деталі сюжету, відтворювати їх в усних переказах.
1) Скрипка, вишивальниця, вовчиця, пастка, принцеса. (“Вишивальниця птахів”, грецька казка)
2) Сторож, савана, леопард, змія, страус. (“Сторож савани”, кенійська казка)
3) Брати, півбудинка, півосла, суддя, вирок. (“Як гукнеш – так і відгукнеться”, ефіопська казка)
4) Дракончик, бджола, чернець, Тенгу, монастир. (“Тенгу”, японська легенда)
>> Дидактична гра “Відгадай”
Дидактична
Учитель зачитує уривки творів різних жанрів. Діти відгадують, який за жанром цей твір, і доводять свою думку. Виграє той, хто дасть найбільше правильних відповідей.
Наприклад:
– Казка, друзі, – не на сміх,
Не із брехеньок пустих.
Казка – це не просто міх
небувалих лих і втіх…
(Валентин Бичко “Казка, друзі, – не на сміх”, вірш)
– Народився Робін Гуд у Ноттінгемському графстві, неподалік від міста Локслі. (“Робін Гуд”, англійська легенда)
– Ліс – не школа, а всіх навчає. (Прислів’я)
– Біля корабельного дзвона боцман поставив високу скриню. Матроси скаржились, що та скриня заважає їм вибивати склянки. (Микола Трублаїні “Пустуни на пароплаві”, оповідання)
– Летить – пищить, сяде – мовчить.
Хто його вб’є, той свою кров проллє. (Загадка)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Назва розділу – “Літературні казки” – підказує, що йдеться про казки, які, на відміну від народних, мають автора. Тому їх ще називають авторськими.
Як і в народних казках, у цих творах дійовими особами є люди, тварини, рослини…
Сьогодні ви послухаєте уривок з казки “Лускунчик і Мишачий король”.
Автор її – відомий німецький письменник Ернест Гофман. Народився Ернест Теодор Амадей Гофман у 1776 році в Кенігзберзі (зараз це російське місто Калінінград). Хлопчиком він був веселим, дуже допитливим і ще в школі виявив великий хист до музики і малювання. Ернест також наполегливо опановував мистецтво слова: залюбки складав вірші, оповідання, казки тощо.
Але вчитися після школи пішов, як і його батько, на правника, бо в ті часи це був фах, що давав змогу людині забезпечити собі та своїй родині життя. Після навчання Е. Гофман почав працювати у суді, але недовго. Невдовзі став керівником оркестру, потім диригентом та художником-декоратором у театрах. І весь час багато писав.
Спершу то були музичні твори: опери, дуети, вокальні п’єси, статті про музику та про музик. З 1812 р. Е. Гофман майже цілком віддається літературі.
З того часу він написав чимало: романи, повісті та оповідання, що разом склали 6 великих томів. Найвідоміші з них – збірки оповідань і казок “Фантазії в дусі Калло”, “Серапіонові брати”, романи: “Еліксир диявола”, “Життєві переконання кота Мурра”. Гофман – автор опер “Аврора”, “Ундина”.
Йому було всього 46 років, коли він пішов з життя. Він здобув собі світову славу художніми творами. Майже всі його оповідання та повісті мають казковий сюжет, у них поруч із людьми діють феї, чаклуни, добрі і лихі духи, тварини.
Та є серед героїв Гофмана люди, особливо діти, які мають чисте, вразливе серце.
Запрошую вас побувати в дивовижному світі Гофмана.
IV. Робота над новим матеріалом
1. Первинне слухання твору
– Назвіть дійових осіб казки.
– Хто її головний герой?
2. Словникова робота
Гусари
Лускунчик
Тулуп
Споконвіку
Вельми
Предки
Ошатний
Найдужче
Зажадала
Найтвердіші
Безперестанку
Присоромлений
– Доберіть синоніми до слів: вельми, ошатний, споконвіку.
3. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання
– Прочитайте, яким був Лускунчик, що стояв тихо і скромно під ялинкою.
– Кому батько доручив доглядати й оберігати Лускунчика?
– Хто ще мав право користуватися його послугами?
– Чим Марі сподобався Лускунчик?
– Яким було його обличчя, очі? Пригадайте.
– Яким було ставлення Фріца до Лускунчика? Прочитайте, що говорить про це батько.
– Доведіть, що Марі була доброю і вразливою дівчинкою.
– Перекажіть уривок казки від імені Марі, а потім – від імені Фріца, передаючи інтонацію їх ставлення до Лускунчика.
V. Підсумок уроку
– Поміркуйте, чому Марі була сердита на хрещеного Дросельмаєра.
– Що вас здивувало в казці?