ГЕРОЇЧНІ ПІСНІ І БАЛАДИ
ІЛЛЯ МУРОМЕЦЬ І СОЛОВЕЙ-РОЗБІЙНИК
…Потім узяв свій тугий лук, натяг тятиву і випустив гартовану стрілу в Солов’я-розбійника. Влучила стріла Солов’ю в праве око, і покотився той на сиру землю.
Пристебнув Ілля розбійника до правого стремена булатного і повіз по чистому полю до його гнізда. А в тому гнізді Солов’їному були якраз три його дочки улюблені. Глянула старша дочка у віконечко та й каже: – їде батечко по роздоллю, по чистому полю, і везе чоловіка, до правого стремена припнутого.
Їде це
Загукала вона до зятів Солов’їних:
– Ой, чоловіки наші кохані! Беріть ви рогатини звірині та біжіть на роздолля, в чисте поле, і вбийте того чоловіка.
Похапали зяті рогатини й побігли в чисте поле, щоб убити чоловіка. Та сказав їм Соловей-розбійник, Одихмантів син:
– Кидайте, зяті мої, рогатини звірині та покличте цього чоловіка в гніздо Солов’їне, нагодуйте його їжею смачною, напійте питвом медовим1 і наділіть камінням коштовним.
Покидали зяті рогатини і закликали чоловіка
Що увиразнює силу і мужність богатиря?
– Як художник змалював землю руську?
Чому художник намалював на задньому плані птахів? Що вони символізують?
– їде наш батечко Соловей-розбійник чистим полем, на добрім коні сидячи, і везе він чоловіка, до правого стремена припнутого.
Глянула у віконечко середульша дочка.
– Які потрійні повтори Подивилася й молодша дочка.
–
Питво медове – виготовлене з меду, розведеного водою, і зварене – улюблений хмільний напій у часи Київської Русі. В Україні мед як напій був популярний аж до XX ст.
Запитання і завдання
– Виразно прочитай давньоруську билину. Зверни увагу на звертання і заклики. Поміркуй, як їх виділити голосом.
– Знайди фольклорні елементи.
Спостереження
Як правильно вголос читати билину
Читати билини – велике мистецтво, якого потрібно навчатися. Билина розповідає про героїчні вчинки народних героїв-богатирів.
Навчися читати піднесено, урочисто, так, немов хочеш захопити свого слухача. А почуття і переживання героїв передавай за допомогою інтонації різних відтінків.
Тема та головна ідея билини
– Наведи приклади, де оспівується почуття власної гідності людини. Які художні засоби застосовуються для цього?
– На основі аналізу уривка розмови Іллі та князя Володимира покажи, що в них утілюються уявлення давніх людей про патріотизм, героїзм, ідеальних народних героїв.
Епічний характер билини
– Знайди слова і вислови, які засвідчують розлогий характер оповіді (багатослівність, детальність).
– Уяви, що ти детектив. Назви в порядку здійснення всі дії та вчинки Іллі Муромця протягом одного дня. Які з них – головні, а які – другорядні?
Чи можна вважати оповідь послідовною? Чи були в ній відступи?
– Знайди сцени, які повторюються. Що в них звучить по-новому? Це нова інформація чи додатковий, деталізуючий опис?
– Знайди опис сили Іллі Муромця. Цей опис є конкретним, фольклорним чи узагальнюючим? Зверни увагу на роль перебільшення.
Фольклорний характер билини
– Які художні засоби вирізняють текст билин (перебільшення, порівняння, повторення, фольклорні образи, сталі епітети)?
– Порівняй уривки з текстів про бій Іллі Муромця із Соловієм-розбійником. Перенеси таблицю в зошит і заповни її.
Аналіз
Опис – змалювання в тексті зовнішнього вигляду персонажів, місцевості, де відбувається дія, природи тощо.
Тема – коло подій у творі. Головна ідея, головна думка – те, про що йдеться у творі.
Епічний – об’єктивно змальований, докладний.
Контекст (латин, contextus тісний зв’язок, з’єднання) – порівняно закінчений текст, загальний зміст якого дає можливість уточнити значення окремих понять.
Художні Билина засоби | Сталі епітети | Фольклорні Образи | Перебільшення |
Про Іллю Муромця та Соловія | |||
Ілля Муромець і Соловей-розбійник |
– На студії мультиплікаційних фільмів відбирають сценарій для нового мультиплікаційного фільму “Ілля Муромець”. Своїм умінням переказувати зміст билини переконай членів комісії, що твій сценарій – найкращий. Доповни переказ власними розгорнутими роздумами і яскравими описами.
За бажанням можеш додати малюнки окремих сцен.
Робота в парах
– Візьми в Іллі Муромця інтерв’ю. Постав йому цікаві запитання. Розкажи від імені героя про те, що йому допомагає в боротьбі.
Знайди в тексті відповідні уривки-цитати. Робота в групах
– Проведіть дискусію на тему: “Яким має бути патріот, захисник своєї батьківщини?” Сформулюйте спільну думку.
Розвиток мовлення
Гіпербола (грец. – перебільшення) – надмірне перебільшення властивостей чи ознак предмета, явища або дії з метою увиразнення зображуваного
Розглянь репродукцію картини В. Васнецова “Боян”. Опиши давньоруського співця-бояна, використовуючи такі опорні запитання:
1. Чим вражає образ бояна?
2. Хто його слухачі?
3. Про що може бути пісня бояна?
– Що таке билина?
– Яка головна тема билини? Ідея?
Узагальнення
Творчий проект
Пишемо літературний твір “Пригоди лицаря”.
Якщо у твоєму місті або селі є музей історії рідного краю, відвідай його з друзями на вихідних і знайди цікаву інформацію про життя людей у Середні віки, яка доповнить і розширить твоє уявлення про давні слов’янські міста, зокрема про Київ або Чернігів.
Знайди в билині про Іллю Муромця епізод, який можна було б розширити описом середньовічного міста та його церков.
Розкажи і запиши в зошит, як богатир – давньоруський лицар – у похід збирався. Це буде перший розділ твого літературного твору.