ГЕРОЇЧНІ ПІСНІ І БАЛАДИ

ГЕРОЇЧНІ ПІСНІ І БАЛАДИ

Колись дуже-дуже давно, коли ще не було ні радіо, ні телебачення, люди отримували інформацію від співців, які в дні великих свят і ярмарків збирали на спів свого музичного інструмента великі натовпи прихильників і протягом кількох годин, а то і днів, виконували великі епічні пісні. У них ішлося про давні події: про те, як мужні й непохитні воїни захищали рідну землю, як плакали на могилах невтішні матері, як довго вдивлялися в далечінь, очікуючи на повернення коханого, вірні дружини. Ці пісні існували в різних країнах,

і їх виконавців називали по-різному: в Німеччині – шпільмани, у Франції – жонглери, у Росії – скоморохи, в Україні – кобзарі…

У цьому розділі

Прочитаєш героїчні пісні й балади, що належать до різних культур і були створені в різні історичні періоди.

Навчишся описувати характер героя такого твору, виокремлювати використані автором художні засоби для його створення, співвідносити історичні факти й реалії з їхнім художнім втіленням, висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у творі.

Давньоруські билини

Народні співці-музики в княжі часи виконували епічні речитативні пісні,

які називалися билинами. У пізніші часи давньоруські билини втратили музичний супровід, чітку віршовану структуру, римування.

У героїчних билинах майже не зустрічається образ жінки, тема вірного кохання чоловіка-воїна і дівчини. Увага в них зосереджується на оповіді про битви, боротьбу з кочівниками, далекі й тяжкі походи. Дія в билинах відбувається недалеко від відомих і нині міст: Києва, Чернігова, Галича, Новгорода.

Характери головних героїв мало виписані психологічно. Це могутні, славні, добрі, сильні богатирі. Вони з великою повагою ставляться до землі-матінки, вклоняються не тільки батькові – матері,,а й хресту, церкві рідній, князю київському. Богатирі розмовляють зі своїм конем, який їм вірно служить і оберігає їх; з мечем булатним, стрілою натягнутою.

Для них – це вірні товариші, на яких можна покластися в тяжку хвилину.

Один із найпоширеніших циклів героїчних билин присвячений Іллі Муромцю. Така людина справді жила за часів Київської Русі у Чернігівському князівстві. Його могила зберігалася в Києво-Печерській лаврі ще в XVII ст.

Билинний Ілля Муромець завжди приходить на допомогу слабким і ображеним – чи то окремій людині, чи цілому місту, як билинний Чернігів, що потребував захисту від Солов’я-розбійника. Билинний герой не прагне ні влади, ні слави: він насамперед є патріотом рідної землі, борцем за справедливість, могутнім захисником, здатним покарати кривдника. Привабливим постає в билинах і образ князя київського. Його постійно величають “сонечком стольнокиївським”, наголошують на величі духу й характеру.

Давньоруські билини спиралися на історію Київської Русі. їх автори-виконавці прагнули підтримувати в людях почуття гордості за належність до великої й сильної держави, у якій правлять мудрі й справедливі мужі, а образи ідеальних героїчних богатирів утверджували патріотичні почуття любові до рідної землі.

З часом на зміну стародавнім билинам про богатирів землі руської прийшли козацькі думи, де йшлося про боротьбу з турками, татарами та іншими загарбниками рідної землі.

Запитання

1. Доведи, що сюжетною основою билин є історія Київської Русі.

2. Хто є головним героєм давньоруських билин?

3. Яким зображується богатир у героїчних билинах?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

ГЕРОЇЧНІ ПІСНІ І БАЛАДИ