Серед величезних багатств російської класичної літератури комедія “Горі від розуму” Грибоєдова займає особливе місце. Живі образи цієї комедії, розповідаючи про далекий Алл С о ч. Р У минулому, хвилюють і сучасного читача. Основний конфлікт комедії – боротьба “століття минулого” з “століттям нинішнім” – близький нам дотепер. У центрі зображення – панська Москва, але в репліках, розмовах грибоедовских персонажів виникає перед нами й вигляд столичного Петербурга, і саратовская глухомань, куди Фамусов загрожує послати
А у викривальних мовах Чацкого звучить голос майбутніх декабристів. У комедії показано, що зіткнення “століття нинішнього” з “століттям минулої” було вираженням боротьби двох суспільних таборів, що зложилися в Росії після Вітчизняної війни 1812 року, – захисників кріпосної старовини й передовий дворянской молоді
У викривальних мовах Чацкого й у захоплених розповідях Фамусова відтворений вигляд
Мир Фамусовых складається не тільки із кріпосників – тузів, але й із прислуговуючих їм підлабузників – чиновників, таких, як Молчалин.
Молчалин став символом вульгарності й лакейства. Роблячи підлий учинок, він навіть не розуміє, що це підлість. Він зовсім щиро дивується, як це в маленьких чинах “можна сміти своє судження мати”.
Викриваючи ідеали “століття минулого”, Грибоєдов хотів показати, куди веде російське суспільство панування скалозубів, Фамусовых і їм подібних. Непримиренна ворожнеча захисників кріпосницьких підвалин до культури й освіти вела до відсталості Росії, до процвітання неуцтва, хабарництва, добровільного холопства. Ворогам вільнодумства й освіти протипоставлений у комедії Чацкий.
В очах сучасників і наступних поколінь цей образ найчастіше зв’язується сдекабристами.
Рабської моралі Фамусовых і Молчалиных Чацкий протиставляє високе розуміння честі й боргу, суспільної ролі й обов’язків людини. Вільний і самостійний напрям думок замість преклоніння перед “думками чужими”, незалежність і горде достоїнство замість низькопоклонства й лестощів, служіння не особам, а справі в ім’я блага Батьківщини – такі моральні принципи Чацкого. Він жагучий захисник освіти й вірить у його чинність, у чинність слова
Чацкий завдає страшного удару своїми викриттями Фамусовым і Молчалиным. Їх спокійне й безтурботне існування порушене, їх викрили, їхні ідеали засудили. У відповідь фамусов-ское суспільство мстить Чацкому, розпускаючи плітку про його божевілля. Основний зміст комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” укладається в тім, що в ній зображується особиста Драма головного героя як суспільна драма цілого покоління людей епохи декабризму. Чацкий представляє в московському суспільстві його кращу, передову частину, він висловлює ідеї передових людей свого часу
Він бореться з усім мерзенним і нелюдським за гарне, гідне, чесне. Але у фамусовском суспільстві всяка незалежна думка, искреннее шляхетне почуття приречені на гоніння. Про подальшу долю гри-боедовского героя Герцен писав, що він ішов прямій дорогою на каторгу, тобто розділив долю декабристів.
Змінилася епоха, пішли в минуле герої комедії, але багато чого з того, про що вони хвилювалися й сперечалися, дотепер хвилює нас. Розуміти життя, як Чацкий, – це щастя, важке щастя людини, що не може миритися з тим мерзенним, що залишилося й у наші дні. Цьому розумінню життя, боргу й щастя вчить розумна й глибоко людяна комедія “Горі від розуму”.