Конфлікт епох у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму “

Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт комедії – зіткнення двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають з’являтися люди з новими поглядами, переконаннямі, цілями. Такі люди не брешуть, не пристосовуються, не залежать від суспільної думки. Тому в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания поява таких людей робить їхнє зіткнення з обществом неминучим.

Проблема взаиморозуміння “століття нинішнього” і “століття минулого” була актуальна у время створення Грибоєдовим комедії “Горю

від розуму”, актуальна вона й у наши дні Отже, у центрі комедії – конфлікт між “одне розсудливим чолостоліттям” (по оцінці Гончарова) і “кінсервативним більшістю”.

Саме на цьому засноване внутрішній розвиток конфлікту Чацкого й навколишньої його фамусовской середовища. “Століття минулий” у комедії передставлен рядом яскравих образів-типів. Це й Фамусовой Скалозуб, і Репетилов, і Молчалин, і Ліза. Одним словом, їх безліч Насамперед, виделяется фігура Фамусова, старого московського дворянина, заслужившего загальне розташування в столичних колах.

Він привітний, чемний, гостророзумний,

весел – загалом, привітний хозяин.

Але це лише зовнішня сторона. Автор же показує Фамусова всісторонне. Він з’являється і як убежденний, лютий супротивник просвещения. “Забрати всі книги б так спалити!

” – викликує він. Чацкий же, представник “століття нинішнього”, мріє “у науку вперить розум, що алчет пізнань”. Його обурюють порядки, заведені у фамусовском обществе.

Якщо Фамусов мріє повигоднеї видати заміж свою дочку Софію (“Хто бідний, той тобі не пари”),те Чацкий жадає “піднесеної любви, перед якою мир цілий… – порох і суєта”. Прагнення Чацкого – служити отечеству, “справі, а не особам”. Тому він нехтує Молчалина, що привикли догоджати “всім людям без изъятья”: Хазяїнові, гдедоведетсяжить, Начальникові, скембудуяслужить, Слугеего, которийчиститплатья, Швейцарові, двірникові, дляизбежаньязла, Собакедворника, чтобласковабила.

Усе в Молчалине: поводження, слова – підкреслюють малодушність безнравственного кар’єриста. Чацкий з гіркотою говорить про таких людей: “Молчалини блаженствують на світі!” Саме Молчалин краще всіх улаштовує своє життя.

По-своєму він навіть талановитий. Він заслужив розташування Фамусова, любов Софії, одержував нагороди. Двома якостями свого характеру він дорожит найбільше – помірністю й акуратністю.

У взаєминах Чацкого й фамусовского суспільства розкриваються погляди “століття минулого” на кар’єру, службу, на те, що найбільше ценится в людях.

До себе на службу Фамусов бере тільки рідних і близьких. Він поважає лестощі й низькопоклонство. Фамусов хоче переконати Чацкого служити, “на старших дивлячись”, “підставити стілець, підняти хустку”. На що Чацкий заперечує: “Служити б рад, прислуживатися нудно”.

Чацкий дуже серьезно ставиться до служби.

І якщо Фамусов формаліст і бюрократ (“підписане, так із плечей геть”), те Чацкий говорить: “Коли в справах – я від вазілий ховаюся, коли дуріти – дурачусь, а змішувати два ці ремесла є тьма вмільців, я не з їх числа”. Про справи Фамусов турбується тільки з однієї сторони: боячись смертельно, “щоб безліч не накоплялось їх”. Іншим представником “століття мінувшего” є Скалозуб. Саме такого зятя мріяв мати Фамусов.

Адже Скалозуб – “і золотий мішок, і мітить у генерали”.

Цей персонаж з’єднує в собі типові риси реакціонера аракчеєвського часу. “Хрипун, удавленник, фагот. Созвездие маневрів і мазурки”, він такий жевраг освіти й науки, як і Фамусов. “Ученістю мене не обморочишь”, – говорить Скалозуб. Зовсім очевидно, що сама атмосфера фамусовского суспільства змушує представників молодого покоління проявляти свої млістьтивние якості.

Так, Софія цілком відповідає моралі “батьків”. І хотя вона розумна дівчина, із сильним, незалежним характером, гарячим серцем, чистою душею, у ній торбічи виховати багато негативних качеств, що зробило її частиною консервативного суспільства. Вона не понимает Чацкого, не цінує його гострого розуму, його логічної нещадної критики. Не розуміє вона й Молчалина, що “любить її за посадою”.

У тім, що Софія стала типової баришней фамусовского суспільства, – її трагедія.

А винувате суспільство, у якому вона народилася й жила: “Вона загублена, у духоті, куди не проникав жоден промінь світла, жодна струмінь свіжого повітря” (Гончарів. “Мильон роздирань”). Дуже цікавий ще один персонаж комедії.

Це Репетилов. Він зробленийале безпринципна людина, пустомеля, але він єдиний уважав Чацкого “високим розумом” і, не вірячи в його сумасхід, назвав зграю фамусовских гостей “химерами” і “дичиною”. Таким чином, він хоч на одну сходинку оказался вище їх усіх. “Так!

Протверезився я сповна! ” – восклицает Чацкий наприкінці комедії. Що ж це – поразка або прозір?

Так, фінал цієї комедії таклеко не веселий, але прав Гончарів, що сказав так: “Чацкий зломлений доличеством старої сили, нанеся їй у свою чергу, смертельний удар качеством сили свіжої”. І я повністю погоджуся з Гончаровим,- що вважає, що роль всіх Чацких – “страдательная”, але в той же час завжди “победительная”. Чацкий протистоїть суспільству невігласів і кріпосників.

Він бореться против знатних негідників і підлабузників, шахраїв, шахраїв і донощиків. У своєму знаменитому монолозі “А судьи хто? ” він зірвав маску з підлого й вульгарного фамусовского миру, у якому російський народ перетворився в предмет купівлі й продажу, де помещики міняли людей-кріпаків, спасавших “і честь, і життя… не раз”, на “борзі три собак”.

Чацкий защищает теперішні людські качества: гуманність і чесність, розум і культуру. Він захищає росіянин нарід, свою Росію від усього відсталого й відсталого. Чацкий хоче бачити Росцю освіченої.

Він захищає це в суперечках, розмовах з усіма действующими особами комедії “Горе від розуму”, направляючи на це весь свій розум, зло, гарячність і рішучість.

Поцьомуе оточення мстить Чацкому за правду, за спробу порушити привичний уклад життя. “Століття минулий”, тобто фамусовское суспільство, боится таких людей, як Чацкий, тому що вони зазіхають на той лад життя, що є основою благополучия кріпосників. Минуле століття, яким так захоплюється Фамусов, Чацкий називає століттям “покірності й страху”. Сильно фамусовское общество, тверді його принципи, але єдиномишленники є й у Чацкого.

Це епізодичні персонажі: двоюродний брат Скалозуба (“Чин випливав йому – він службу раптом залишив…

“), племінник князівни Тугоуховской. Сам Чацкий постійно говорить “ми”, “один з нас”, виступаючи, слідчийале, не тільки від своєї особи. Так А. С. Грибоєдов хотів чи натякнутитателю, що час “століття минулого” проходить, а йому на зміну приходить “століття нинішній” – сильний, розумний, утворений.

Комедія “Горе від розуму” мала огромний успіх.

Вона розійшлася в тисячах рукописних екземплярів ще до того, як була надрукована. Передові люди тего часу гаряче привітали появище цього добутку, а передставители реакційного дворянства були обурені. Що ж це – столкновение “століття минулі” і “століття нинешнего”?

Звичайно, так. Грибоєдов гаряче вірив у Росію, у свою Батьківщину, і зовсім справедливи слова, написані на могильном пам’ятнику письменника: “Розум і справи твої безсмертні в пам’яті росіянці”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Конфлікт епох у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму “