Українська література 6 клас – О. М. Авраменко
Я І СВІТ
Ірина ЖИЛЕНКО (народилася 1941р.)
ГНОМ У БУФЕТІ
Ти знаєш, у нашому домі,
В старому буфеті, давно
Живе мій добрий знайомий –
Старенький буфетний гном.
Він знав ще дідуся хлоп’ям,
А маму – малим дівчатком,
Гукав пустунам: “Ай-яй!”,
Слухняним давав шоколадки.
Замкнувши буфет на гачок,
Золотить на свята сервізи.
Багріє його ковпачок
За склом серед вазочок різних.
Він любить какао пить,
Смоктати м’ятні гостинці.
Так
В старій музикальній скриньці.
Навчився він чемних манер
В одної маркізи з фарфору.
Сказала маркіза: –
Тепер дружити із вами не сором.
Ви просто – франтом,
Хоча втягніть у петлицю троянду.
І прошу до мене на чай
Разом з цвіркуном-музикантом.
Століття, і друге, і третє, –
Прислухайся – чуєш? – завжди
Клопочиться гном у буфеті,
Бормоче, зітха, шарудить.
І тупа, і плямка в куточку,
І дзвонить в буфетні шибки.
І в довгі засніжені ночі
Нашіптує дітям казки.
1. Паву у вірші “Жар-птиця” описано словами
А непристойно яскрава,
Б старезна, без ока, та ще й кульгава
В екзотична, до снігів незвична
Г золота, на місяць схожа
2. У вірші “Підкова” події відбуваються
А узимку
Б навесні
В улітку
Г восени
3. Гном з вірша “Гном у буфеті” любить спати
А у фарфоровому сервізі
Б за буфетними шибками
В у музикальній скриньці
Г серед різних вазочок
4. Якими негативними рисами наділена Пава у вірші І. Жиленко “Жар-птиця”?
5. Чи можна вірш “Жар-птиця” назвати казкою? Чому?
6. Чого навчає людину вірш “Жар-птиця”?
7. Що означає прикмета знайти підкову?
8. Знайдіть приклад персоніфікації у вірші “Підкова”.
9. Що більше зачарувало роззяв: золота підкова чи сніг, що світився різними кольорами? Як це характеризує роззяв?
10.Добрим чи злим ви уявляєте старого гнома з вірша “Гном у буфеті”? З чого це видно?
11. Яка з ілюстрацій до віршів І. Жиленко вам найбільше сподобалася? Чим саме?
12. Поміркуйте над запитанням, що таке щастя. Запишіть свої думки в робочий зошит(5-7речень), проілюструвавши їх прикладами з віршів І. Жиленко.
1. Підготуватися до виразного читання одного з віршів І. Жиленко й узяти участь у конкурсі на кращого читця.
2. Прочитати перші шість частин повісті О. Іваненко “Друкар книжок небачених”. Виписати незрозумілі слова в робочий зошит.