Мета: продовжити роботу над оповіданням Всеволода Нестайка “Просто Олесь друг”; формувати читацькі навички; навчати визначати настрій твору, передавати своє ставлення до змісту виразним читанням; розвивати образне мислення, творчу уяву, мовне чуття; виховувати почуття дружби.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором:
– накрапає дощ (тихо);
– дощ пускається сильніше (голосніше);
– злива (голосно);
– дощ слабшає (тихіше);
–
По дорозі йду додому,
Все з дитинства тут знайоме:
Деревина-дуб стоїть,
В небо сивий дим летить,
У дворі гуляють діти,
В дім дверцята неприкриті:
Дім запрошує ласкаво:
Тут і деруни, і кава,
Добрі люди проживають,
Про добробут вони дбають.
2. Робота над чистомовкою
Ча-ча-ча-ча – звірі граються в м’яча.
ЦІ-ці-ці-ці – нападаючі – зайці.
Чу-чу-чу-чу – вовк ударив по м’ячу.
Ця-ця-ця-ця – судить гру у них вівця.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Обличчям до обличчя”
Учні в парах переказують
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми продовжимо читати оповідання Всеволода Нестайка “Просто Олесь друг”.
Гра “Очікування”
– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
– Яким ви хочете, щоб він був? (Повчальним, пізнавальним, розвивальним, цікавим…)
V. СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання другої частини оповідання Всеволода Нестайка “Просто Олесь друг” (с. 138-139)
1) Виразне читання оповідання вчителем.
– Чи сподобалося вам оповідання?
– Які почуття воно у вас викликало?
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем, потім – у парі одне одному
Збагнув | Погляд |
Мешкають | Досада |
Звичайних | Ввечері |
Всміхнувся | Хлоп’ята |
– Яке слово “зайве” у першому стовпчику? Чому? (Звичайних – прикметник, решта – дієслова.)
– Яке слово “зайве” в другому стовпчику? На яке питання воно відповідає? (Ввечері – коли?, решта – іменники.)
Фізкультхвилинка
3) Читання оповідання учнями вголос.
– У якому темпі, з якою гучністю будете читати оповідання?
– Де зробите паузи?
– Визначте тему прочитаного оповідання.
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
– Де зустрічаються хлопчики щоранку?
– Чому Костик здивовано звів брови?
– Про що він запитав друга?
– Що відповів йому Олесь?
– Якими словами письменник підкреслив, що Олесь чесний хлопчик і не вміє обманювати?
– Чому Олесь не одягнув нової форми?
– У яких рядках зосереджено основну думку твору? Прочитай.
5) Робота в групах.
1-ша група – скласти розповідь про Олеся;
2-га група – скласти розповідь про Костика.
2. Гра “Голосування ногами”
Діти стають у дві шеренги: права шеренга: “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга: “я вважаю, що твердження неправильне”.
– Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи справдилися ваші очікування щодо сьогоднішнього уроку?
– Яким був наш урок?
– Який висновок ви зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти розповідь “Хто такий справжній друг”.