АПОСТРОФ. РОЛЬ АПОСТРОФА В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ. ВИМОВА І НАПИСАННЯ СЛІВ З АПОСТРОФОМ. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША Н. КРАСОТКІНОЇ “В П’ЯТНИЦЮ, У НАДВЕЧІР’Я”

Мета: ознайомити учнів зі знаком “апостроф”; навчити їх читати слова з апострофом; виробляти первинні вміння встановлювати звуко-буквений склад у таких словах; розвивати мовлення, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Мовленнєва розминка

1) Робота над скоромовкою.

Сів Сень на пень.

Просидів цілий день.

2) Звукова зарядка.

– Назвіть голосні у слові просидів; початковий звук у словах сів, пень, цілий.

Визначте наголос і кількість складів у слові просидів.

3) Робота над чистомовкою.

Ша-ша-ша – він не має ні гроша.

Шу-шу-шу – ми нарвали споришу.

Ше-ше-ше – говоріть тихіше.

2. Гра “жук-буквоїд”

– Вставте букви, яких бракує.

Як..вінок за..еленчить,

.. вінко..мелик за..ижчить.

3. Відновлення деформованого тексту

– Розташуйте речення так, щоб вийшов текст.

Василько кинув на воду листочок. Бджілка хотіла напитися і впала у бочку з водою. Виручив Василько із біди бджілку.

Вилізла на нього бджілка, обсушила крильця та й полетіла.

4. Читання вірша Н. Забіли “джміль”

та оповідання В. Дуб “Бджілка”

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Ознайомлення учнів зі знаком “апостроф”

– Розгадайте ребус: 7я. (Сім’я)

– Виконайте звуковий аналіз слова: . Запишемо звукову модель слова. Тепер підставимо букви під звуками. (Діти підставляють і пояснюють: с, і – бо звук вимовляємо м’яко; м, я, бо звуки стоять поруч, вимовляються разом, тому позначаються буквою я.)

– Що ви пам’ятаєте про звук? (Це приголосний, дзвінкий, губний, завжди твердий.)

– Але ж після “ем” стоїть буква я. Пригадаємо, яку роботу виконують букви я, ю, є після приголосних? (Вони позначають м’якість приголосних, отже, перед ними приголосні вимовляються м’яко.)

– Але ж приголосний не буває м’яким. Вимовимо всі разом слово сім’я. Прислухайтеся.

Ми вимовили твердо й окремо від звуків. Як же показати це на письмі? (Таким чином підводимо дітей до висновку, що потрібен певний знак, щоб показати окрему вимову від.)

– В українській мові є такий знак – апостроф (‘). Він пишеться, як кома, тільки вгорі. Якщо після букви стоїть такий значок, то наступна буква я читається так, щоб добре було чути звуки.

От послухайте, як треба правильно читати склади з апострофом: м’я, б’я, в’ю, п’ю, п’є, б’є.

– у цих складах апостроф показує, що букви я, ю, є позначають по два звуки – , , . Апостроф указує на твердість приголосних та їх окрему вимову з, , , .

Фізкультхвилинка

IV. РОБОТА ЗА БУКВАРЕМ (с. 140)

1. Звуко-буквений аналіз слів м’яч, хом’як, п’ять за схемами і малюнками, поданими в підручнику

– Прочитайте звукові моделі слів м’яч, хом’як, п’ять. Зверніть увагу, чи позначає апостроф звук.

– Апостроф звука не позначає. Він указує на роздільну вимову попереднього приголосного та.

2. Читання слів з апострофом у стовпчиках за зразком, поданим учителем

– Прочитайте слова із такими складами м’я, п’є, п’я, п’ю, б’є, в’я.

– Що між ними спільного? (б, п, в, м – губні приголосні.)

– Які букви стоять після апострофа? (Букви я, ю, є)

– В українській мові після б, п, в, м та р перед я, ю, є, ї роздільна вимова на письмі завжди позначається апострофом.

3. Опрацювання вірша Н. Красоткіної “В п’ятницю, у надвечір’я”

1) Читання вірша вчителем.

– Коли зібралася сім’я?

2) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання вірша учнями.

– Скільки речень у вірші?

3) Читання тексту учнями “ланцюжком” по рядках.

– Де зібралася сім’я?

4) Вибіркове читання.

– Знайдіть слова з апострофом і прочитайте їх.

Діти називають слова: п’ятниця, надвечір’я, міжгір’я, подвір’ячко, в’яз, сім’я, солов’я, подвір’я, сузір’я. За потреби вчитель пояснює значення слів.

– Прочитайте речення, що відповідають малюнку.

5) Виразне читання вірша.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

– З яким знаком ознайомилися на уроці?

– Коли він уживається?

– Наведіть приклади.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)


АПОСТРОФ. РОЛЬ АПОСТРОФА В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ. ВИМОВА І НАПИСАННЯ СЛІВ З АПОСТРОФОМ. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША Н. КРАСОТКІНОЇ “В П’ЯТНИЦЮ, У НАДВЕЧІР’Я”