Матеріал уроку. Всеволод Нестайко “Дід Мороз у підвалі” (продовження). Марія Чумарна “Біле ангелятко”.
Мета. Продовжити роботу над уривком повісті “Чарівні окуляри”. Вчити аналізувати поведінку головних героїв, розкривати риси їх вдачі.
Удосконалювати вміння стисло переказувати зміст твору. Удосконалювати культуру зв’язного мовлення. Виховувати гуманні почуття, прагнення до самостійної читацької діяльності.
Обладнання. Книга “Чарівні окуляри”; ілюстрації різних ангелів: корона “Щастя”.
Хід
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань.
1. Вправа “Інтерв’ю”.
Робота в парі.
– Поставте по три запитання один одному за змістом тексту.
2. Літературний диктант.
– Хто був лідером? (Ромка.)
– В яку халепу втрапив Вася? (У підвал.)
– Під яким номером були відчинені двері у підвалі? (13.)
– На чому сидів Дід Мороз? (На старому кріслі.)
– Як називались Ковалі Щастя? (Майстер Тік і Майстер Так.)
– Як, за словами Діда Мороза, слід робити добро? (Таємно.)
III. Робота над темою уроку.
1. Вправа “Театр перед мікрофоном”.
Виразне читання за особами
> Прочитайте, як Ромка намагається заставити друга потрапити в халепу.
> Зачитайте розмову між Дідом Морозом і Васею.
> Зачитайте епізод, де сказано, як Ромка відшукав Васю.
> Діалог про те, як хлопці вирішують зробити комусь добро таємно.
2. Дискусійна сітка Елвермана, або “павутинка” дискусії.
Учитель формулює проблему, над якою працюють учні. Для організації роботи учням пропонується користуватися таблицею. Удвох колонках “Так” – “Ні” фіксуються аргументи, що схвально або заперечно відповідають на проблему. Потім робиться загальний висновок. (Колонки “Так” – “Ні” і загальний висновок формулюють учні.)
Так | Проблема | Ні |
1. Тому що Ромка зміг скористатися чарівними окулярами. 2. Бо Вася зустрівся з Дідом Морозом. 3. Тому що після розмови з Дідом Морозом хлопці вирішили зробити комусь добро таємно. | Чи добре зробив Ромка, що примусив Васю потрапити в халепу? | 1. Тому що Вася міг покалічитись чи захворіти. 2. Бо не було гарантії, що Ромка зможе допомогти другу. 3. Бо Ромка не думав про друга, а тільки про своє бажання скористатися чарівними окулярами. |
Висновок. На нашу думку. Ромка не мав наражати Васю на небезпеку.
Але дякуючи цій пригоді, хлопці вирішили зробити комусь приємні несподіванки і самі отримали від цього задоволення.
3. Вправа “Незакінчене речення”.
– У ньому творі розповідається про двох…
– Ромка теж захотів…
– Тому він примусив…
– Вася дуже цінував дружбу…
– Він довго думав…
– І нарешті вирішив…
– У підвалі на Васю чекала…
– Він побачив…
– А ще Дід Мороз показав…
– Ромка таки…
– Хлопці вирішили…
4. Стислий переказ тексту.
– Якщо всі ці незакінчені речення об’єднати, чи вийде переказ тексту?
– Прошу спробувати переказати текст.
5. Підсумкова бесіда.
– Хто з героїв цього оповідання тобі сподобався більше?
– Чи поводився Ромка як справжній друг?
– Яка головна думка твору?
– Чого навчає цей твір?
IV. Опрацювання вірша Марії Чумарної “Біле ангелятко”.
1. Читання вчителем.
– Що означає слово “лампадка”? (Наповнена оливою невелика посудина з гнотом, яку запалюють перед іконами.)
– Яким ви уявляєте цього ангелятка?
– Навіщо, на вашу думку, ангелятко запалює золоту лампадку?
– Яке світло несе дітям золота лампадка?
– Яким ви уявляєте свого ангелятка?
2. Зіставлення ілюстрації зі змістом вірша.
– Розгляньте ілюстрацію до вірша.
– Розгляньте виставку з малюнками ангелів.
– Які фарби використовують художники, щоб зобразити ангелів?
– Що символізує білий колір? золотий?
3. Читання вірша учнями.
– З якою інтонацією потрібно читати цей вірш?
– З якою силою голосу?
V. Підсумок уроку.
Гра “Корона Щастя”.
– Чи важко дарувати щастя іншим?
– Зараз ви спробуєте побувати у ролі Щастя.
(Діти по черзі одягають корону “Щастя”.)
– Скажи, Щастя, що ти подаруєш людині?
(Закінчує гру вчитель.)
А я хочу подарувати всім присутнім радість спілкування, вірних друзів, здоров’я та миру. І оцих символічних японських журавликів. Адже існує повір’я, що подарований паперовий журавлик приносить щастя і довголіття.
А на завершення ми прослухаємо пісню “Біле ангелятко”.
VI. Домашнє завдання.
Придумати святкову історію про свого ангелятка, намалювати ілюстрацію до розповіді.