Українська література 6 клас
КРОКУЄ ОСІНЬ ЗОЛОТА
Степан Руданський (1834-1873)
ЗАПОРОЖЦІ У КОРОЛЯ
Приїхали запорожці,
Короля вітають,
Король просить їх сідати,
Козаки сідають.
Сидять собі. В них жупани
Все кармазинові1,
І самі такі храбренні2,
Вуса прездорові.
Задивились на ті вуса
Ляхи-мосціпани3.
1 Кармазиновий – виготовлений з дорогої тканини – кармазину. 2 Храбренный – дуже хоробрий. 3 Ляхи-мосціпани – так українці у давнину називали поляків.
“Що б їм, – кажуть, – дати їсти?
Дамо
Поставили їм сметани,
Їсти припрошають4,
Але наші запорожці
Разом відмовляють:
“Славная у вас сметана…
Тілько вибачайте,
А перше нам, запорожцям,
Щільник5 меду дайте!”
Дали й меду запорожцям…
Вони як поїли,
Так ті вуса прездорові
Вгору й завертіли.
Тоді й кажуть королеві:
“А що, ясний пане!
Нехай тепер запорожцям
Подають сметани!”
4 Припрошати – припрошувати, пригощати. 5Щільніш – стільник, спеціальна воскова пластина у вулику, на якій збирається мед.
Що? Коли? Чому? Як?
1. Прочитайте виразно співомовку “Запорожці
3. Чому запорожці спочатку відмовилися їсти сметану, а попросили меду? 4. Що засвідчує веселу вдачу запорожців?
Вправи і завдання
1. Із тексту співомовки “Запорожці у короля” випишіть прикметники, які характеризують запорожців. Поясніть їх значення, доберіть синоніми.
2. Проаналізуйте дієслівні форми, які вживаються у тексті цієї співомовки: приїхали, встають, просять сідати, сидять собі, задивились, дати їсти, вибачайте, нехай подають.
3. Розіграйте сценку за змістом співомовки “Козак і король”, визначивши з класу трьох учасників: ведучого, козака і короля.